Saturday, December 27, 2008

Kenali Wahabi Yang Bertopengkan Al-Salafi.

video
Puak yang mempromosikan nama mereka sebagai golongan Salaf ataupun golongan Tajdid sebenarnya adalah golongan Wahabi yang membawa aliran atau fahaman Muhammad Ibn Abdul Wahab.Golongan ini bergerak di negara kita dengan menjadikan anak-anak muda sasaran mereka untuk memecah-belahkan umat Islam.Di antara fahaman yang dibawa oleh mereka didakwa mengikut Al-Quran dan As-Sunnah maka pendapat atau fahaman yang lain dari mereka dihukum sesat dan terpesong.Di antaranya ialah:
1) Menolak fahaman bermahzab kepada Imam-Imam yang empat, pada hakikatnya mereka bermahzab "TANPA MAHZAB".
2) Mengadunkan amalan empat mahzab dan pendapat-pendapat lain sehingga membawa kepada talfiq yang haram.
3) Memandang amalan bertaqlid sebagai bida'ah, kononnya mereka berittiba'.
4) Sering mengungkit soal-soal khilafiyyah.
5) Sering menggunakan dakwaan Ijma' Ulama dalam masalah khilafiyyah.
6) Sering bercanggah dengan Ijma' Ulama.
7) Menganggap apa yang mereka amalkan adalah sunnah dan pendapat lain adalah bida'ah.
8) Sering mendakwa orang yang bermahzab sebagai taksub mahzab.
9) Salah faham makna bida'ah sehinggakan mudah membida'ahkan orang lain.
10) Sering berhujah dengan al-tark, sedangkan al-tark bukanlah satu sumber hukum.
11) Mempromosikan mahzab fiqh baru yang dinamakan Fiqh al-Taysir, Fiqh al-Dalil, Fiqh Musoffa dan lain-lain.(yang jelas terkeluar dari empat mahzab).
12) Sering mewar-warkan agar hukum-hakam fiqh dipermudahkan dengan menggunakan hadis "Yassiru wa la tunnaffiru" sehingga menjadi lebih parah daripada "tatabbu' al-rukhas".
13) Sering mengatakan bahawa fiqh empat mahzab sudah ketinggalan zaman.
14) Menolak beramal dengan hadis dhaif.
15) Perbincangan hanya terhad kepada riwayah dan bukan dirayah.

Oleh itu "AWAS" dengan kemunculan dan penerangan mereka tentang fahaman bernama Salafi.

Wednesday, December 24, 2008

Bila Anak Membebani Ayah.

Selalu kita berdoa selepas solat agar diberikan zuriat yang baik yang melembutkan hati memandang dan penyenang hati kita.Itulah harapan setiap manusia yang bergelar "Ayah" agar anak-anak tidak menyusahkan ibu-bapanya sendiri dalam apa jua permasalahan.Doa yang dirakamkan dalam Surah Al-Furqaan:74 begitu dalam maksudnya namun adakah ia sekadar dibaca tanpa memahami maksud dan pengertiannya yang tersirat?.
Dalam hal sedemikian anak-anak sepatutnya memainkan peranan agar "Ayah" tidak menanggung segala beban walaupun dalam hal yang berkaitan dengan permasalahan kita sendiri.Kadang-kadang anak-anak tahu kesusahan yang ditanggung oleh "Ayah" tetapi masih lagi meletakan beban untuk digalas oleh "Ayah" sendiri.Adakalanya anak yang menimbulkan masalah dalam kerjaya mereka dan diambil tindakan oleh pihak berwajib serta diberi amaran, maka anak cuba mendapatkan sokongan dari "Ayah" dan ingin "Ayah" berkongsi permasalahan tersebut.Anak yang menimbulkan masalah dan dikenakan tindakan tata-tertib masih mahu "Ayah" menanggungnya dengan memutarkan cerita dan fakta sebenar kepada "Ayah".
Begitu juga apabila anak diberikan sesuatu bil kerana menggunakan peralatan untuk majlis kenduri keluarga yang dipinjam dari tempat lain, maka anak terus membebani "Ayah" tanpa berfikir dan bercerita keadaan sebenarnya.Sedangkan si-anak telah pun diberi taklimat dan penjelasan berkenaan barang-barang yang dipinjam untuk keperluan keluarga tetapi tidak pula diceritakan oleh si-anak kepada "Ayah".
Pernah juga si-anak dihadapkan dan diberi kaunseling oleh pihak berwajib sehinggakan si-anak dipanggil dengan panggilan "Syaitan Besar" oleh pihak kaunseling.Maka si-anak terus menceritakan kepada "Ayah" untuk mendapatkan sokongan.Namun tidak pula si-anak memberitahu "Ayah" bahawa sebelum dia dipanggil sebagai "Syaitan Besar", si-anak terlebih dahulu menggelarkan rakan-rakan sejawatnya sebagai "Syaitan" apabila dihalang berkhutbah.Maka "Ayah" akan menaruh marahnya terhadap orang lain kerana terlalu percayakan dengan kata-kata anak.
Seharusnya anak apabila sudah meningkat dewasa dan mempunyai keluarga sendiri tidak patut membebankan "Ayah" dalam apa jua permasalahan.Adalah lebih baik apa jua kesusahan atau permasalahan kita tidak diceritakan kepada "Ayah" kerana ini akan menjadikan "Ayah" semakin runsing dan sakit memikirkan permasalahan kita.Jika kita lihat sang "Ayah" adalah orangnya yang terpaksa bangun pagi membuka pintu masjid, maka sebaik-baiknya kita sebagai anak membantunya melakukan pekerjaan itu.Dengan itu akan meringankan tugas "Ayah" kerana kita tahu keuzuran "Ayah" kita.Namun sebaliknya kita lebih suka "Ayah" berkongsi segala masalah yang kita tanggung dan permasalah itu biarlah diselesaikan oleh "Ayah" tanpa berfikir panjang.Akibatnya permasalahan kita yang ditanggung oleh "Ayah" membuatkan nama dan imej "Ayah" tercalar dek perbuatan kita sendiri.

Monday, December 22, 2008

Kejahilan Dan Kebodohan Terpancar.


Babi ada kat malaysia nihhhh, harammmmm lahhhh kita semuaaaaa. Oh Malangnya Tuhan jadikan kauuu babiiiiiiiii. Tolol nya aku. Oh satu lagi, laman rumahku dilalui babiii, aku kena samak seluruh laman rumahkuuuuuu, lagi tolol akusalm, aku pergi pasar, beli sayur kat melayu, bagi duit ringgit, lepas tu aku tengok melayu tu pulak pergi ke kedai cina, ambil sayur yang dah habis, diapun ambil baki duit cina tu, petang tu lagi aku nampak cina tu jual daging babi. Dalam ati aku duit ringgit cina yang ada sentuhan babi itu dah beralih tangan kepada tauke melayu tu, dan sekarang beralih tangan kepada aku, sekarang AKU HARI-HARI SAMAK ANGGOTA BADAN AKU. he he BODOH BANGANG nya AKU

Artikel di atas dipetik dari pengomentar isu babi dalam blog Ustaz Zamihan Al-Ghari.Pengomentar yang bernama mamah secara terang-terangan menunjukkan kejahilannya dalam menangani isu najis khinzir.Ini disebabkan terlalu mengikut fahaman pilot Hafiz Firdaus dan Rasul Dahri yang menghalalkan penggunaan barangan dari unsur babi.

Fatwa daripada Prof. Mutawalli Sya'rawi dalam 'anta tasal wa Islam yujib' telah mengharamkan kulit babi dan inilah pandangan jumhur fuqaha' Imam Syafi'i,Maliki,Hambali dan Hanafi yang mengketogorikan babi tergolong dalam najis berat (Mughalazzah).
Fatwa Majlis Tertinggi Urusan Keselamatan Mesir dalam kitab "al-Muntakhabu minas Sunnah jilid 9, menjelaskan haram menggunakan kulit babi walaupun setelah disamak kerana haramnya babi ialah pada lafaz umum ayat Al-Quran iaitu haramnya babi kerana zatnya ('ain).

Apabila kita mengaku sebagai pengikut Mahzab Syafi'i maka tidak perlulah kita berdolak dalih dalam mengharamkan babi secara keseluruhannya.Namun tuduhan Rasul Dahri mengatakan umat Islam di Malaysia bertaklik buta dengan Imam Syafi'i hanyalah memberikan satu kekeliruan kepada mereka-mereka yang jahil agama.

Monday, December 15, 2008

Tokoh Ulama Di Selangor.

Al-Zalil Mahfuz Muhammad Al-Khalil.

Latar belakang kelahiran

Nama beliau ialah Ma'sum bin Muzayyin dan berasal dari Lasem Jawa Tengah, Indonesia. Lasem dikenali sebagai Tiongkok kecil kerana merupakan kota awal pendaratan orang Tionghoa di tanah Jawa. Beliau dilahirkan pada awal tahun 1900an, namun tanggal kelahiran beliau tidak dapat dipastikan secara tepat.

Penukaran nama kepada Muhammad Khalil adalah kerana mengambil tabarruk guru yang dikasihinya yang bernama Kiai Khalil Bengkalan yang berasal dari Pulau Madura Jawa Timur.

Maka masyhurlah nama beliau di Malaya pada ketika itu dengan nama Kiai Khalil Bin Abu Ammar. Sementara ayahnya iaitu Kiyai Muzayyin, menukar nama kepada Kiai Abu Ammar selepas menunaikan haji di Mekah al-Mukarramah.

Ini kerana telah menjadi adat masyarakat Jawa akan menukar nama yang baru setelah menunaikan haji. Ia juga berkemungkinan tabarruk nama panggilan baru dengan tanah suci Mekah yang penuh barakah.

Pendidikan awal

Beliau mula belajar di Pesantren Rembang dan kemudian berpindah ke Pesantren Pati, dan akhir sekali di Tebu Ireng Jombang Jawa Timur. Dikatakan pada awal pengajiannya, beliau selalu cuai dalam belajar. Sikap beliau tersebut sampai kepada pengetahuan bapanya, lalu beliau dipanggil pulang dan diserahkan tugas memelihara kambing ternakan.

Setelah melalui tugasan tersebut, maka beliau menyedari bahawa peritnya sebagai penggembala kambing. Ekoran itu, beliau memohon kepada ayahnya untuk kembali meneruskan pembelajaran di pondok.

Di Pondok Tebu Ireng , beliau telah berguru dengan Kiai Hasyim Asy'ari. Kiai Hasyim Asy'ari adalah seorang ulama terkenal di Indonesia dan merupakan salah seorang pengasas Nahdhatul Ulama (NU).

Di samping itu, Kiai Khalil turut berguru dengan Kiai Khalil Bengkalan/Madura, iaitu ulama yang diambil tabarruk namanya.


Kiai Ma’sum bin Muzayyin @ Kiai Khalil bin Abu Ammar


Kiai Khalil Bengkalan/Madura merupakan guru kepada Kiai Hasyim Asy'ari sewaktu beliau belajar di daerah Madura. Namun terjadi satu peristiwa pelik di mana Kiai Khalil Bengkalan datang untuk berguru dengan bekas anak muridnya di Tebu Ireng. Puas ditolak namun Kiai Khalil Bengkalan tetap dengan pendiriannya untuk berguru dengan Kiai Hasyim Asy'ari. Akhirnya permintaannya itu dipersetujui beliau. Kiai Khalil Bengkalan/ Madura adalah seorang yang mahir dalam pelbagai ilmu, terutama dalam ilmu Nahu, Sorof, Balaghah, Fiqh dan lain-lain.

Hasil perguruan ulama yang dibicarakan ini dengan Kiai Khalil Bengkalan/Madura tersebut, beliau mempunyai kemahiran yang agak luar biasa dalam ilmu nahu bahasa Arab. Antara kitab yang menjadi kebiasaan dalam kelasnya ialah kitab Alfiah. Hal ini turut diperakui sendiri oleh Sheikh Mahmud al-Bukhari, yang menyatakan bahawa kemahirannya mendatangkan syahid dalam masalah nahu Arab, sehingga digelar sebagai Khalil Imran.

Menurut Ustaz Ahmad Mukhit, iaitu Mu'allim Indra Wangsa, menyatakan bahawa Kiai Khalil belajar hanya tiga tahun sahaja. Namun dalam masa tersebut beliau dikurung oleh gurunya dan menghabiskan seluruh masanya untuk mempelajari pelbagai ilmu. Dikatakan beliau tidak tidur sepanjang malam untuk mentelaah kitab-kitab sehingga menjelang Subuh. Bahkan, beliau juga dikatakan mendapat ilmu secara ladunni.

Karya penulisan

Kiai Khalil bin Abu Ammar juga menghasilkan karya-karya penulisan yang banyak. Boleh dikatakan hampir kesemua karya penulisan beliau adalah berasal daripada tulisan tangan beliau sendiri.

Berdasarkan penemuan karya penulisan tersebut, dilihat beliau banyak menghasilkan karya-karya dalam bidang-bidang tertentu iaitu ilmu nahu bahasa Arab, ilmu Falak, ilmu Qawa'id Fiqh dan sebagainya.

Kewafatan

Ketika berusia lebih 70 tahun, beliau kembali ke rahmatullah pada penghujung tahun 1978 selepas menunaikan haji bersama isteri, Nyai Salbiah dan anak perempuan mereka, Hajah Sofiyyah di Mekah. Jasadnya telah disembahyangkan di hadapan Kaabah dan dikebumikan di perkuburan Ma'la.

Waris.

Kiai Khalil Bin Abu Ammar meninggalkan salah seorang warisnya yang tidak kurang hebatnya dalam pendakwahan Islam.Ustaz Haji Mahfuz Bin Muhammad @ Haji Khalil seorang pendakwah bebas yang berpegang kepada Ahli Sunnah Wal Jamaah.Pendakwah yang berpendidikan Universiti al-Azhar Kaherah Mesir ini banyak membentangkan kertas kerja berhubung Akidah ahli Sunnah wal Jamaah dah aliran-aliran moden yang bercanggah dengan Al-Quran,Al-Sunnah,Ijma' dan Qias yang pada hari ini semakin menular dalam masyarakat Islam.Anak didik dari Pondok Madrasah Manabi'ul Ulum,Kubang Ulu, Penanti Seberang Prai ini berjuang untuk menentang fahaman-fahaman Wahabiy yang semakin merebak di negara kita.Semoga darah Kiai Khalil Bin Abu Ammar ini akan senantiasa mengalir ke tubuh anaknya Haji Mahfuz untuk menterjemahkan konsep Islam yang sebenarnya kepada umat Islam semua.

Sunday, December 14, 2008

Bekas Orang Kuat Perlis Di London.

Saya bertolak ke sini pada 1 Disember lepas. Masih belum mendapat rumah untuk tinggal. Bukan tiada rumah, tapi menghitung ‘bajet’ yang sesuai. Belum dapat mengikuti perkembangan Malaysia sepenuhnya. Pada ‘Idil Adha baru-baru ini saya berkhutbah di Malaysia Hall di London. Bertemu dengan orang-orang Malaysia. Turut hadir Dato’ Seri Shahidan Kassim, bekas Menteri Besar Perlis. Beliau bermurah hati menjamu orang Malaysia di sini. Di samping membawa saya mengenali London.

Saya tinggalkan Malaysia dalam keadaan ramai yang amat tidak bersetuju dengan tindakan ini. Ratusan email dan sms yang menyatakan ketidakpuasan hati mereka. Kata mereka saya mesti teruskan agenda yang telah berjalan dan mula membuatkan hasil yang agak lebat. Sehingga baru-baru ini saya bertemu seorang tua warga Malaysia di London berkata dengan nada yang sebak “Tidak patut Dr tinggalkan Malaysia. Sepatutnya berjuang sehingga habis”. Sehingga ada yang menyebut: “Tak baik tinggalkan Malaysia, nanti jadi macam Nabi Yunus yang tinggalkan kaumnya, lalu dia ditelan ikan”.

Ramai tokoh Islam tersasar menjadi fanatik parti, taksub mazhab, berjuang untuk kedudukan bagi mendapatkan harta dan kedudukan semata, menolak nas-nas agama yang jelas kerana mempertahankan pegangan peribadi atau tempatan, semuanya berpunca niat yang tidak dibulatkan kerana Allah semata dalam mencari kebenaran.

Artikel di atas ditulis oleh Dr.Asri dan yang pertama dari London setelah tidak lagi bergelar Mufti.Satu persoalan timbul di sini, kenapakah kedua-dua tokoh bekas orang besar Perlis ini berada di Malaysia Hall sewaktu umat Islam menyambut Hari Raya IdilAdha?Kalau bekas Mufti dengan alasan menyambung pengajiannya tetapi apahal pula dengan Shahidan Kasim?Nampaknya kedua-duanya yang telah terbuang seakan menyusun satu strategi baru untuk menyebarkan fahaman-fahaman Wahabinya pula di London.

Ulasan seterusnya apabila Dr.Asri menulis tentang pertanyaan beberapa orang kepadanya kenapa dia tinggalkan Malaysia dan tidak terus berjuang?
Jawapannya, bukan tinggalkan Malaysia tetapi hanya tidak diperlukan lagi di Perlis kerana penyokong kuatnya juga iaitu Shahidan Kasim sudah tersingkir.Tidak ada apa yang diperbuat oleh bekas Mufti Perlis ini untuk negara tetapi hanya memecah-belahkan umat Islam sahaja dengan fahaman-fahamannya.Adakah layak beliau disamakan dengan Nabi Nuh yang meninggalkan kaumnya?

Seterusnya sekali lagi dengan sombong Dr. Asri mengatakan ramai tokoh Islam yang tersasar kerana berpunca niat yang tidak dibulatkan kerana Allah swt.Siapakah yang beliau maksudkan?Penjelasan daripada SS Dato' Harussani dan Dato' Haron Din tentang Dr.Asri sudah cukup bagi kita menilai siapakah Asri sebenarnya.Dr.Asri sering memperlekehkan ulama-ulama muktabar kerana berpengajian pondok.Dr.Asri juga mensyirikkan bacaan selawat untuk perubatan yang diamalkan oleh Tuan Guru Dato' Haron Din.Sikap angkuh yang ditunjukkan oleh Asri sebenarnya memakan dirinya sendiri kerana jawatan Mufti yang disandang hanya bertahan selama 2 tahun sahaja. Namun masih ada puak-puak yang membuta tuli mengikut fahaman yang disampaikannya.

Islam itu mudah dan perlu dipermudahkan untuk semua memahaminya.Tetapi janganlah Islam itu diambil mudah.Itulah yang dibawa oleh Asri kepada mereka-mereka yang malas beramal.Bagi yang beramal sunat dikatakan bida'ah yang sesat dan tidak mengikut Al-Quran dan Sunnah.Al-Quran terkandung ilmu-ilmu yang bermanafaat seperti yang ditulis oleh Tuan Guru Haron Din dalam bukunya "Ikhtiar Penyembuhan Penyakit Dengan Ayat-Ayat Dan Doa Mustajab".Namun tuduhan Asri mengatakan seolah-olah mereka yang mengamalkannya mendapat wahyu dari Allah.Ini satu tuduhan yang melampau dan Asri sendiri gagal membongkar rahsia ayat-ayat Al-Quran untuk perubatan.Kesucian dan kehormatan jawatan Mufti telah dicalar oleh Asri sendiri hinggakan ada pihak yang mempertikaikan fatwa-fatwa dan usaha murni Mufti-Mufti yang lain mencegah kemungkaran.Ternyata kesepakatan Asri dan Shahidan tidak diterima lagi di Malaysia.

Thursday, December 11, 2008

Selawat Syifa Syirik!!!!!!!!!


Buletin Jabatan Mufti Negeri Perlis Bil 1, April 2007 memberitakan tentang kesalahan dan kesyirikan Selawat Syifa.Kemudian diikuti pula oleh Nawawi Subandi dalam blognya tentang kesyirikan Selawat Syifa.Akibatnya terpaksalah TG Professor Dato' Haron Din menjelaskan tentang pengertian Selawat Syifa dan Selawat Tafrijiyah yang digunapakai dalam perubatan Islam.Umum mengetahui bahawa Nawawi Subandi adalah orang yang senantiasa bersama Rasul Dahri menyampaikan fahamannya untuk memecah-belahkan umat Islam.Nampaknya puak-puak Wahabi yang menamakan diri mereka sebagai golongan Salaf semakin galak meletakkan hukum bida'ah dan syirik kepada umat Islam.Antara tudahan lain yang dilemparkan oleh golongan yang dinamakan golongan Salaf ini adalah:

1)Menganggap lafaz usolli sebagai bida'ah.
2)Menganggap bacaan qunut Subuh sebagai bida'ah.
3)Tahlil / talqin/kenduri arwah sebagai bida'ah.
4)Penambahan bacaan "wa bihamdihi" pada ruku' dan sujud sebagai bida'ah.
5)Menyapu muka selepas salam bida'ah.
6)Menolak sembahyang sunat qabliyyah sebelum Juma'at.
7)Menganggap lafaz sayyidina (taswid) dalam solat bida'ah.
8)Tidak ada qadha' dalam solat yang sengaja ditinggalkan.
9)Boleh jamak dan qasar walaupun kurang dari 2 marhalah.
10) Membaca Yassin malam Juma'at bida'ah.
11)Barzanji dan Marhaban bida'ah.
12)Membaca Al-Quran di kubur haram.
13)Membaca Selawat Syifa dan Tafrijiyah syirik.
14)Bacaan Yassin malam Nisfu Sya'aban bida'ah yang haram.
15)Azan Juma'at sekali sahaja dan yang kedua ditolak.
16)Penggunaan tasbih sebagai bida'ah.
17)Solat Tarawikh hanya 8 raka'at sahaja.
18)Mengangkat tangan sewaktu berdoa bida'ah.
19)Menyamakan Sambutan Maulidur Rasul dengan Sambutan Nasrani / Kristian.
20)Menolak sifat 20 Allah.
21)Menganggap ziarah makam Rasullullah s.a.w dan para sahabat sebagai bida'ah.
22)Menganggap kubur bersebelahan masjid sebagai bida'ah yang haram.
23)Menolak zikir isim mufrad, Allah,Allah.
24)Mengatakan bacaan "Sodaqallahul-'azim' selepas bacaan Al-Quran sebagai bida'ah.
25)Meletakkan tempat bagi Allah dengan memahami ayat Mutashabihat secara zahir.

Ada banyak lagi kecelaruan puak-puak ini berfahaman dan jika hanya perkara-perkara furu' tidaklah terlalu berat tetapi apabila berakidah Allah di langit maka ini yang perlu ditentang dengan sungguh-sungguh.Tuduhan yang dilemparkan oleh puak-puak ini amat berat kerana ia melibatkan majoriti umat Islam di seluruh dunia.

Sunday, December 7, 2008

Selamat Hari Raya Korban / Haji / AidilAdha.






Alhamdullillah bersyukur kita ke hadrat Allah swt kerana diberi sekali lagi peluang untuk menyambut Hari Raya Korban.Sekali lagi semua masjid-masjid dan surau-surau bergema suara takbir memuji Allah yang Maha Esa.Banyak pengajaran korban yang dapat kita fahami selain daripada korban yang dilakukan oleh Nabi Ibrahim a.s ke atas puteranya Nabi Ismail a.s kerana menurut perintah Allah.
Pengorbanan masa yang kita peruntukkan untuk hadir setiap waktu berjemaah di masjid dengan meninggalkan anak dan isteri adalah satu pengorbanan yang suci.Namun pengorbanan begini amat payah untuk dilakukan oleh beberapa umat Islam kerana sayangkan harta,anak-isteri,program teleivisyen dan sebagainya maka kita lupa untuk mengorbankan masa bagi menghabiskan sisa-sisa hidup menyerah diri kepada Allah swt.Ada juga yang sanggup mengorbankan wang ringgit kepada perkara-perkara yang melalaikan tetapi tidak sanggup berkorban untuk ternakan sembelihan bagi diagih-agihkan kepada yang hak.
Seharusnya umat Islam perlu sedar pengorbanan terhadap agama Islam perlu diletakkan yang teratas sekali melebihi pengorbanan masa yang diperuntukkan untuk mencari kekayaan dunia.
Sedar atau tidak saban tahun kita masih boleh lagi bernafas setiap kali menjelangnya Hari Raya Aidiladha tetapi jika dihitung dengan umur kita, ia semakin bertambah dan hanya menunggu dijemput oleh Allah swt.Sesungguhnya bagi mereka yang berkesempatan mengerjakan fardhu haji di Mekah adalah satu lagi bentuk pengorbanan.Segala kesenangan dan kemewahan ditinggalkan demi menyahut seruan Illahi untuk mengerjakan haji.Kepayahan dan kesulitan dalam mengerjakan fardhu haji akan dibalas dengan pahala yang berlipat ganda oleh Allah swt.
Sesungguhnya pengertian korban itu perlu dipandang dari sudut yang lebih luas lagi dan bukannya sekadar mengambil bahagian dalam ibadah korban binatang ternakan.Selamat Hari Raya Korban.

Friday, December 5, 2008

Kiamat Kecil.


































"Wahai orang-orang yang beriman!Ingatlah akan nikmat Allah (yang telah dikurniakan) kepadamu ketika bala tentera datang kepadamu,lalu kami kirimkan kepada mereka angin taufan dan bala tentera yang tidak dapat terlihat olehmu.Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan".-Maksud Surah Al-Ahzab -9.

Sejak kebelakangan ini banyak berlaku musibah-musibah di negara kita.Apakah ini tandanya kemurkaan Allah swt telah mula mengirimkan bala ke atas hambaNya yang lalai?Harta benda musnah dalam sekelip mata kerana Allah memberikan peringatan kepada hambaNya yang lalai.
Firman Allah swt,"Dan apabila dibacakan kepadanya ayat-ayat kami, dia berpaling dengan menyombongkan diri seolah-olah dia belum mendengarnya, seakan-akan ada sumbatan di kedua-dua telinganya,maka gembirakanlah dia dengan azab yang pedih". Maksud Surah Luqman - 7.
Bagi mereka-mereka yang lalai dan sibuk mengumpul harta dunia,bekerja sepanjang masa tanpa had dan melalaikan suruhan Allah swt, maka diberi peringatan oleh Allah tentang azab yang menimpa mereka.Sesungguhnya harta-benda dan anak-pinak tidak dapat menolong kita di akhirat nanti.Inilah janji Allah yang selalu diperolok-olokkan oleh hambaNya kerana terpedaya dengan hasutan Syaitan tentang keseronokan mengumpul harta dan wang.Tidak pernah rasa bersalah terhadap kelalaian mereka kepada perintah Allah swt dan hanya mengucap syukur di mulut tetapi gagal mempraktikkan dan beramal dengan sejujur-jujurnya.Mereka yang lalai hanya beramal sekadar "melepaskan batuk di tangga" tanpa ilmu dan hanya secara ikut-ikutan.Sesungguhnya mereka telah menzalimi diri mereka sendiri dan alangkah ruginya kerana hanya bersungguh-sungguh merebut peluang mencari harta dunia tetapi mempelajari agama secara sambil lewa sahaja.
Sesungguhnya segala kemusnahan dan musibah yang berlaku adalah kerana dosa dan kesalahan manusia itu sendiri. Dari itu berbanyakkanlah bersyukur dengan menambahkan amalan sebagai bekalan untuk dibawa ke akhirat nanti.Dunia ini hanyalah sebagai transit untuk kita dan yang kekal hanyalah alam akhirat.Kembalilah kepada Allah dan rasulNya, dan itulah yang sebaik-baiknya.

Sunday, November 30, 2008

Berakhirnya Satu Kecelaruan.

Sambil menghirup kopi di pagi minggu,saya sempat membelek-belek akhbar dan membaca artikel di ruangan Bicara Mufti yang ditulis oleh Dr Asri.Itulah ruangan terakhir bagi Dr Asri menulis setelah penamatan kontraknya sebagai Mufti Perlis.
Dalam penulisan beliau, ada beberapa nama tokoh yang disebutkan seperti Tun Mahathir dan Profesor Ungku Aziz.Kedua-dua tokoh ini dikatakan adalah sebagai beberapa orang yang membaca dan secara tak langsung menyokong beberapa tindakan yang dilakukan oleh Mufti muda ini.Namun jika diimbau kembali kepada tokoh yang disebutkan, adakah mereka-mereka ini sebagai pejuang Islam yang sebenar yang membawa Islam sebagai agama yang disanjungi.
Saya dahulukan dengan Mantan Perdana Menteri kita iaitu Tun Mahathir Mohammad.Jika kita pandang di sudut kepesatan ekonomi negara, memanglah Tun Mahathir boleh dikagumi kerana telah membawa negara ke persada antarabangsa dengan kebijaksanaan beliau mentadbir negara.Tetapi apakah beliau seorang yang hebat juga memertabatkan agama Islam agar Islam itu dihormati?Kita masih ingat bagaimana penamatan kontrak Almarhum Dato' Ishak Baharom, mantan Mufti Selangor dilakukan sewaktu pemerintahan Tun Mahathir.Kita juga masih ingat bagaimana Tun Mahathir memperlekehkan tokoh agama Dato'Haroon Din Al-Hafiz.Kita juga masih ingat bagaimana Tun Mahathir menempelak bekas Mufti Selangor kerana mengharamkan konsert Micheal Jackson.Yang lebih buruk lagi apabila Tun Mahathir mengulas mengenai sunnah Rasullullah s.a.w berkenaan menyimpan janggut.Apakah beliau perlu dijadikan tokoh memperjuangkan agama Islam?
Bagi tokoh selanjutnya iaitu Profesor Ungku Aziz.Saya tidak mahu mengulas lebih panjang mengenai beliau tetapi cukuplah saya katakan, tanyalah sendiri kepada beberapa penuntut Universiti Malaya tentang tokoh ini tentang perjuangan beliau menegakkan agama Islam.Ini bagi saya adalah lebih adil kerana tokoh ini adalah salah seorang pensyarah di Universiti Malaya sebelum ini.
Dalam ruangan Minda Mufti, Dr. Asri juga menulis,"Bahkan rakan-rakan sejawatan beberapa negeri menghalang saya berceramah di negeri mereka.Selangor umpamanya membenarkan semua Mufti berceramah kecuali Mufti Perlis.JAKIM pula tidak akan melantik saya dalam sebarang panel fatwa,walaupun Mufti negeri lain dilantik".
Ulasan saya adalah sememangnya amat wajar sekali penyekatan ceramah Dr.Asri oleh Mufti-Mufti lain kerana fahaman yang dibawa amatlah bertentangan dengan amalan ulama-ulama terdahulu.Sayidina Ali Bin Abi Talib k.w,menyatakan bahawasanya beliau mendengar Rasullullah s.a.w bersabada,"Pada akhir zaman nanti akan muncul kaum berusia muda (ahdasul asnan) berfikiran pendek (safahaul ahlam),mereka memperkatakan sebaik-baik ucapan kebaikan,mereka membaca Al-Quran tetapi bacaan mereka itu tidak melebihi kerongkong mereka,mereka memecah agama sebagaimana keluarnya anak panah dari busurnya maka di manapun kamu menjumpai mereka, maka perangilah mereka kerana dalam memerangi mereka terdapat pahala di sisi Allah pada hari kiamat kelak".(Bukhari/6930,Muslim/2462,Abu Daud/4767,Nasai/4107,Ibnu Majah/168,Ahmad/616).
Adalah lebih baik Dr.Asri muhasabah diri dan saya doakan beliau diberikan perlindungan oleh Allah swt dalam usaha beliau menambahkan lagi ilmu pengajian ke London.Adalah diharapkan kerajaan Negeri Perlis akan melantik mereka yang benar-benar berpengalaman luas dalam menentukan arah tuju Islam yang sebenar dan selari dengan amalan-amalan yang telah disepakati oleh Ijma'Ulama.Selamat Tinggal Mufti Muda.

Friday, November 28, 2008

Konsert Inul Lagi!!!!!!!!!

Pengarah Urusan IMS iaitu Saudara Nasir Abu Bakar masih cuba untuk kali ke 3 membawa penyanyi kontrovesi Inul Daratista mengadakan konsertnya di Bukit Jalil pada 29/11/08.Namun usahanya gagal kerana pihak DBKL tidak membenarkan konsert tersebut diadakan dan Saudara Nasir gagal mendapatkan permit untuk konsert tersebut.
Saudara Nasir mengatakan beliau tidak memaksa orang ramai untuk hadir ke konsert tersebut tetapi ia diadakan adalah sebagai hidangan untuk warga Indonesia yang berada di Malaysia sebagaimana yang dilakukannya sebelum ini.
Ulasan saya mengenai pembatalan konsert tersebut amatlah wajar sekali kerana dengan beraksinya Inul di pentas maka akan bercambahlah Iblis-Iblis laknatullah bertepuk gembira.
Apakah ini budaya yang ingin kita tonjolkan di waktu umat Islam seluruh dunia berlumba-lumba mendaftarkan diri menyahut panggilan Illahi ke Mekah?Kita tidak hairan jika penganjurnya bukan beragama Islam tetapi mengapakah masih ada umat Islam yang berusaha ke arah kemaksiatan?
Negara kita telah dilambakkan dengan berbagai-bagai rancangan hiburan yang rata-rata melalaikan umat Islam.Rancangan seperti Akedemi Fantasia,Sehati Berdansa,Geng Starz,Konsert Jom Heboh,Malaysian Idol dan macam-macam lagi yang dihadiri majoritinya umat Islam.Apakah masih tidak cukup lagi sehinggakan penganjur yang beragama Islam ini masih mencari jalan untuk membawa Inul berkonsert?
Sebenarnya inilah caranya golongan Yahudi dan Nasrani melemahkan umat Islam iaitu melalui hiburan tak sudah-sudah.Cara yang amat halus dan paling berkesan ini telah lama dimainkan oleh musuh-musuh Islam bagi melalaikan umat Islam mengingati Allah swt.Mereka akan menaja dengan lumayan sekali bagi setiap hiburan yang diadakan tetapi malangnya disebabkan ganjaran dunia yang lumayan telah membuatkan para penganjur hiburan tertutup pintu hatinya.
Saya pernah ditanya oleh beberapa sahabat tentang kurangnya umat Islam berjemaah di Masjid.Jawapan saya ialah kerana Allah telah memekakkan telinga mereka dari mendengar azan hinggakan laungan azan pada penafsiran meraka hanyalah penanda masuknya waktu solat sahaja dan tidak lebih dari itu.
Umat Islam yang tinggal berhampiran dengan Masjid tidak menghiraukan laungan azan tetapi lebih peka kepada hiburan walaupun ia diadakan jauh sehingga terpaksa menaiki kereta menempuh kesesakan jalanraya dan membayar tol.Namun begitu saya meminta sahabat-sahabat yang sama-sama berjemaah di Masjid tidak memandang sinis kepada mereka malah kita doakan semoga Allah akan memberi taufiq dan hidayah kepada mereka semua.
Sebenarnya banyak hiburan alternatif yang berteraskan cara Islam boleh kita tonton.Ini tidak bermakna Islam melarang hiburan tetapi biarlah diterjemahkan dengan konsep Islam seperti lagu-lagu Nasyid yang dinyanyikan oleh beberapa artis kita.Lagu-lagu daripada Akil Hayy,Hijaz,Rabbani,Raihan,Now See Heart,Intim,Saujana dan banyak lagi perlu diberi keutamaan.Namun keghairahan penganjur Islam membawa Inul yang banyak membawa lagu "double meaning"telah mencemarkan anak-anak muda Islam.Semoga penganjur ini diberikan petunjuk oleh Allah yang mana baik dan yang mana buruk dalam melaksanakan sesuatu konsert.

Tuesday, November 25, 2008

Yoga Haram!!!!!!!!!

Majlis Fatwa Kebangsaan telah mencapai kata sepakat untuk mengharamkan YOGA yang dikatakan bercanggah dengan amalan umat Islam.Namun begitu masih ada suara-suara yang mempertikaikan keputusan Majlis Fatwa tersebut kerana amalan senaman YOGA ini telah lama dipraktikkan oleh beberapa orang Islam.
Dalam konteks ini ada beberapa isu yang perlu diperjelaskan dengan lebih teliti agar keputusan yang dikeluarkan menjadi lebih konkrit.Contohnya dalam melakukan meditasi dan membaca mentera tertentu, mungkin inilah yang lebih diambil berat oleh Majlis Fatwa kerana ingin menyelamatkan akidah umat Islam itu sendiri.Lihat saja DVD yang dikeluarkan tentang senaman YOGA yang berlatarbelakangkan patung Hindu di atas.Ini jelas menunjukkan amalan yang cuba diketengahkan amat bercanggah dengan ugama Islam dan secara tidak sedar akidah kita akan tergelincir dengan sendirinya.
Seharusnya pengamal YOGA yang beragama Islam tidak perlu melatah dengan keputusan Majlis Fatwa tersebut malah sepatutnya mereka bersyukur dan berterima-kasih kerana dengan adanya Majlis Fatwa yang mengambil berat tentang akidah umat Islam itu sendiri.Namun demi mempertahankan amalan-amalan yang khurafat, pengamal-pengamal YOGA ini sanggup mengenepikan akidah mereka demi YOGA yang telah sebati dengan mereka.Beberapa individu yang sememangnya suka 'menangguk di air keruh' telah cuba mencabar keputusan Majlis Fatwa walaupun dia sendiri mengaku sebagai seorang Islam.Apakah tanpa amalan YOGA kita tidak boleh lagi bersenam?Sungguh pelik sekali kerana amalan bertahajud dan berzikir yang sememangnya mempunyai kelebihan tidak pula ingin kita amalkan.Majlis Fatwa hanya mengeluarkan satu peringatan kepada umat Islam dan sebaik-baiknya peringatan sebegini harus dipandang dengan baik demi kesucian dan menjaga akidah kita sendiri.Tepuk dada dan tanyalah Iman.

Friday, November 21, 2008

Rasul Dahri Dan Sang Mufti Yang Terlampau.

"Taburkanlah kiranya, Ya Allah, pusara baginda yang mulia dengan wangi-wangian semerbak aneka puspa, berupa doa restu dan kesejahteraan kepadanya"
"Ya Allah, Limpahkanlah selawat,salam dan keberkatan ke atasnya"(Nabi Muhammad s.a.w).
Begitulah indahnya doa yang dinukilkan oleh Syaikh Ja'afar Barzanji setiap kali akhiran bacaan rawi barzanji.Bacaan Barzanji yang menjadi amalan umat Islam Nusantara telah diperlekehkan dan dianggap bathil oleh Rasul Dahri, seorang pendukung Wahabi.Syaikh Ja'afar Barzanji adalah Mufti Syafi'i Madinah mengarang kisah Rasullullah s.a.w untuk dibacakan kepada generasi-generasi baru yang masih belum mengenali Rasullullah s.a.w dengan lebih dekat.
Tidak cukup dengan mengatakan amalan berzanji sebagai pekerjaan mungkar, Rasul Dahri juga mengatakan sambutan maulid Nabi sebagai amalan yang keji juga.Malah dalam menyokong Rasul Dahri ini, ada juga seorang Mufti yang dah tak lama lagi akan lenyap turut memperlekehkan amalan berzanji.Tidak puas dengan itu Sang Mufti yang hampir lenyap ini menganggap perarakan sambutan maulidur Rasul sebagai amalan orang-orang Kristian.
Kupasan demi kupasan oleh kedua-dua tokoh Wahabi ini takkan melemahkan semangat kita untuk terus menentangnya.Sambutan Maulidur Rasul perlu dilihat kepada aspek intipati sambutan tersebut.Dalam sambutan itu umat Islam bergembira dan memperingati perjuangan Rasullullah s.a.w dalam membawa sinar Islam kepada kita semua.Dalam perarakan Maulidur Rasul, kita sama-sama berselawat ke atas Baginda kerana berselawat ke atas Baginda amatlah dituntut oleh Allah swt.
Sang Mufti yang hampir lenyap ini juga dengan bersahaja mengatakan di awal bacaan Barzanji maksudnya "Ku mulakan menggores penaku dengan nama Tuhan,Zat Yang Maha Agung", jadi sipembaca tak faham siapa yang karang kitab Barzanji itu?Kata Sang Mufti kepada pembacanya,"Hang ke yang karang'?
Teringat saya satu lagu lama yang mana liriknya ditulis oleh orang lain dan dinyanyikan oleh orang lain berbunyi,"Ku tuliskan lagu ini......"Kenapa yang mendengar lagu tersebut tak kata "Hang ke Yang Tulis"?Begitu juga bila Rasul Dahri dan Sang Mufti tersebut mempertikaikan "Dan berkata-katalah seluruh haiwan yang melata di bumi Arab dengan bahasa Arab yang fasih perihal mengandungnya Aminah"(Ibu Rasullullah s.a.w).Dalam pengajian kitab Barzanji, apa yang diucapkan oleh haiwan tersebut merupakan tasbih yang memuji-muji kebesaran Allah dan bersyukur atas kelahiran Rasullullah s.a.w.Apakah Rasul Dahri dan Sang Mufti tidak percaya bahawa segala makhluk di bumi ini bertasbih termasuklah pokok dan batu?.Kita bertasbih "Subhanallah dan Alhamdullillah" di mana kedua-duanya adalah Bahasa Arab.Kata Sang Mufti tidak logik unta-unta bercakap Arab.Inilah susahnya kalau akal digunakan untuk memikirkan yang logik sahaja.Sedangkan pohon kurma juga menangis teresak-esak dan dipujuk oleh Rasullullah s.a.w, apakah nak logik juga?
Betapa ramainya di Nusantara ini pengamal kitab Barzanji, maka apakah mereka-mereka ini semua pengamal perkara mungkar?Kemunculan kedua-dua tokoh ini telah mengakibatkan perpecahan kepada golongan muda dengan yang lama kerana yang muda yang baru nak kenal agama telah diracun dengan pemahaman bida'ah dan mungkar.Kepada golongan muda ini apakah mereka sanggup mengatakan ibu-bapa,saudara-mara mereka yang mengamalkan berzanji sebagai melakukan pekerjaan mungkar?Jika sanggup, maka anda semua telah menderhaka kepada kedua orang tua yang mana azab Allah itu terbentang untuk mereka yang menderhaka kepada orang tuanya.Ikutilah amalan ulama-ulama muktabar kerana ulama itu pewaris Nabi dan kita tidak akan sesat selamanya.

Monday, November 17, 2008

Amalan Untuk Almarhum.

Amalan untuk Almarhum atau Almarhumah bererti seseorang beramal atas nama Almarhum atau Almarhumah agar pahala ibadah tersebut dibukukan pada catatan amal Almarhum atau Almarhumah.Menurut Imam Ahmad Bin Hanbal, telah menjadi kesimpulan ulama apa jua jenis kebaikan yang diniatkan untuk dihadiahkan kepada orang yang telah meninggal, pahalanya akan sampai kepada mereka yang meninggal itu.Amalan-amalan tersebut, di antaranya:
1) Mendoa dan memohon ampun sebagaimana sabda Rasullullah s.a.w"Jika kalian mensolatkan jenazah,berdoalah dengan ikhlas untuknya."
" Ya Allah, berilah keampunan bagi orang yang masih hidup maupun yang telah meninggal di antara kami."
2) Bersedekah.Sa'ad bin Ubadah bertanya kepada Rasullullah s.a.w,"Ya Rasullullah,ibuku telah meninggal.Dapatkah aku bersedekah atas namanya?". Baginda menjawab,"Ya,akan sampai".
3) Berpuasa.Al-Bukhari dan Muslim meriwayatkan,Ibnu 'Abbas berkata,"Seorang lelaki bertemu Rasullullah dan bertanya,"Ya Rasullullah, ibuku telah meninggal dunia, sedangkan ia mempunyai kewajipan berpuasa selama sebulan.Apakah aku dapat memenuhi kewajipan itu untuknya?"Rasullullah s.a.w menjawab,"Jika ibunya mempunyai hutang, apakah engkau akan melunaskan untuknya?"Lelaki itu menjawab,"Ya".Rasullullah s.a.w bersabda,"Sesungguhnya hutang kepada Allah lebih layak untuk ditunaikan".
4) Haji. Al-Bukhari meriwayatkan,Ibnu 'Abbas berkata,"Seorang perempuan dari Juhainah bertemu nabi dan bertanya,"Sesungguhnya ibuku telah bernazar untuk berhaji,tetapi dia tak dapat memenuhinya sampai dia meninggal.Apakah aku boleh berhaji untuknya?"Jawab Rasullullah s.a.w,"Berhajilah untuknya....Tunaikanlah untuknya kerana Allah lebih berhak untuk menerima pembayaran".
5) Solat.Ad-Daruquthni meriwayatkan,seorang laki-laki bertanya Rasullullah sa.w,"Sesungguhnya aku mempunyai ibu dan bapa.Aku berbakti kepada mereka selagi mereka hidup.Bagaimana caranya aku berbakti kepadanya setelah mereka meninggal dunia?"Jawab Rasullullah s.a.w,"Sesungguhnya perbuatan baik setelah mereka meninggal,engkau solat untuk mereka dengan solatmu, dan berpuasa untuk mereka dengan puasamu."
6) Membaca Al-Quran.Hadiah membaca Al-Quran akan sampai pahalanya kepada si mati apabila pembacanya tidak mengambil upah kerana Rasullullah s.a.w mengharamkan mencari nafkah dan kekayaan dengan membaca Al-Quran.Setelah selesai membaca Al-Quran,pembaca mengucapkan,"Ya Allah, sampaikanlah pahala bacaanku ini kepada ...(Nama Almarhum atau Almarhumah)."
Kesimpulannya: Membaca Al-Quran adalah satu ibadah dan tidak boleh dipisahkan dari ibadah-ibadah yang lain.Oleh itu pahalanya akan sampai kepada si mati dan perbandingan ini disebut sebagai qiyas jaliy.Qiyas jaliy iaitu qiyas yang terang tidak diperselisihkan oleh ulama bahawa ia adalah hujah dan perlu diamalkan.
Rasullullah s.a.w amat melarang keras jika kita meratap-ratap kematian disertai dengan nihayah, berteriak-teriak sambil merobek pakaian.Ini adalah salah satu adat jahilliyah dan amat bertentangan dengan syariat Islam.
Diriwayatkan juga, bagi sesiapa yang meraung-raung meratap jenazah,maka jenazah tersebut akan tersiksa.Begitu juga seandainya waris-waris simati berebutkan harta simati,maka akan tersiksalah roh simati.Jika perkara buruk begini akan sampai kesannya kepada simati, apakah perlakuan baik dengan berzikir dan membaca Al-Quran tidak sampai pahalanya?Allah Maha Adil dan setiap kebaikan akan diberi ganjaran yang setimpal dengannya.
Oleh itu amat malanglah bagi mereka-mereka yang menolak pembacaan Al-Quran kepada simati seperti membaca Yasin,bertahlil dan berzikir dengan niat dihadiahkan kepada simati.Yang lebih malang lagi bagi mereka yang membida'ahkan perbuatan ini.Apakah mereka sanggup mengatakan perbuatan ini bida'ah apabila dilakukan oleh ibu-bapa,datuk-nenek dan juga saudara-saudara mereka sendiri?Kesihan mereka kerana dituduh oleh anak-anak sebagai pengamal bida'ah yang mungkar disebabkan anak-anak terpengaruh dengan fahaman yang menggelarkan diri mereka sebagai Salafi.

Friday, November 14, 2008

Kitab Yang Tak Sampai.

Rasul Bin Dahri seorang pendukung Wahabi pekat sering memberi kuliah atau ceramahnya di premis kediaman dan bukannya di masjid-masjid ataupun surau-surau.Dalam kuliahnya beliau membentangkan beberapa hujah yang mengatakan bacaan Yasin,tahlil arwah,mengaji Al-Quran kepada si mati sebagai bida'ah yang sesat.Amalan yang telah lama dilakukan oleh umat Islam di negara ini adalah satu amalan yang sesat mengikut pemahaman Rasul Dahri padahal amalan-amalan ini telah diajar dan disusun dengan baik oleh ulama-ulama muktabar untuk dipraktikkan.Mengikut kata Ustaz Haji Idris Bin Haji Ibrahim, seorang penceramah bebas mengajar ilmu tasawuf,puak-puak ini hanya mempelajari kitab-kitab yang mana apa jua amalan-amalan yang kita lakukan untuk dihadiahkan kepada si mati semuanya tak sampai.Puak-puak ini masih belum jumpa kitab yang amalan umat Islam akan sampai kepada si mati.Oleh itu katanya jika ada puak yang membacakan' kitab tak sampai' ini di masjid-masjid atau surau-surau, cepat-cepatlah bagi dia duit dan suruh dia pulang dan jangan datang lagi.
Seharusnya pihak Ahli Jawatankuasa Masjid dan surau perlu berhati-hati kerana kecenderungan puak-puak wahabi ini cuba menyampaikan fahaman mereka kepada kita semua.Jika puak-puak wahabi ini dibiarkan menyebar fahaman mereka maka adalah amat rugi sekali kerana fadhilat-fadhilat amalan yang telah diperturunkan oleh para ulama-ulama terdahulu akan lenyap begitu sahaja.Kita takut generasi yang akan datang seperti anak-anak kita akan diracun pemikirannya oleh puak-puak wahabi seperti ini. Di negara kita fahaman puak-puak ini telah menular dan merebak dengan agak agresif di Instutusi Pengajian Tinggi dan membida'ahkan segala amalan-amalan yang kita lakukan.Sebelum barah ini menjadi semakin parah adalah lebih baik para ibu-bapa memantau pergerakan anak kita kerana jika pemikiran mereka diracun oleh puak-puak wahabi ini, maka anak-anak kita akan mengatakan kita melakukan perkara yang bida'ah pula.Akibatnya sangat buruk apabila kita mati, maka anak-anak kita tidak akan membenarkan talqin,tahlil dan membaca Al-Quran untuk dihadiahkan kepada kita.Sia-sialah kita mengharapkan pahala yang disedekahkan oleh anak-anak kita nanti.Sama-samalah kita membendung dakyah yang disampaikan oleh puak-puak wahabi ini demi agama Islam yang tercinta.
Di antara sikap puak-puak wahabi yang semakin menular ini ialah:
1) Sering membida'ahkan amalan umat Islam bahkan sampai tahap mengkafirkan.
2) Menganggap diri sebagai mujtahid atau berlagak sepertinya walaupun tidak layak.
3) Sering mengambil hukum secara langsung dari Al-Quran dan hadis walaupun tak layak.
4) Sering memperlekehkan ulama pondok dan golongan agama yang lain.
5) Ayat-ayat Al-Quran dan Hadis yang ditujukan kepada orang kafir sering ditafsir ke atas orang Islam.
6) Memaksa orang lain berpegang dengan pendapat mereka walaupun pendapat itu shazz(janggal).
Dalam penulisan yang akan datang saya akan menghuraikan satu persatu fahaman puak-puak wahabi ini seperti bab Solat,Doa,Zikir,Bacaan Al-Quran,Pengurusan Jenazah dan sebagainya.Di bawah ini adalah salah satu bukti fahaman yang dibawa oleh Rasul Bin Dahri. video

Sunday, November 9, 2008

Majlis Fatwa Kebangsaan.




Dari Ibnu 'Abbas ra katanya,"Rasullullah s.a.w mengutuk laki-laki yang berpakaian seperti wanita dan wanita yang berpakaian seperti laki-laki".-Shahih Bukhari.
Fatwa yang dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan terhadap golongan penkid iaitu wanita yang menyerupai lelaki adalah susulan daripada larangan yang telah disabdakan oleh Rasullullah s.a.w.Fatwa tersebut adalah sebagai ingatan kepada ibu-bapa tentang budaya yang semakin menular terhadap anak-anak gadis mereka yang dinamakan golongan penkid.Malangnya ada pihak yang bertaraf Mufti sendiri iaitu SS Dr. Asri memperkatakan tentang maksud fatwa tersebut tidak perlu kerana telah dijelaskan dalam hadis Rasullullah s.a.w.Sebenarnya fatwa yang dikeluarkan adalah bagi memperingati ibu-bapa dan anak-anak gadis mereka yang masih belum faham dan cetek ilmu agama.Maka Dr. Asri sebagai seorang Mufti sepatutnya menyokong penuh dengan fatwa yang mengharamkan golongan penkid dan bukannya mengeluarkan kenyataan tidak mahu hadir dalam perbincangan kerana ia adalah satu isu yang tak perlu lagi kepada fatwa.
Akibat daripada itu maka semakin beranilah golongan penkid ini walaupun bukan dari yang berugama Islam memperlekehkan fatwa yang dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan.
Sebelum ini penulis pernah menyarankan agar pertubuhan Sister In Islam diharamkan namun saranan tersebut dipandang sepi oleh pihak berwajib.Inilah susahnya apabila tampuk pemerintahan negara diterajui oleh golongan-golongan yang jahil agama.
Di sini marilah kita mengimbau semula tangkapan demi tangkapan kepada beberapa individu yang dikatakan mengancam keselamatan negara sebagai tahanan ISA.Tangkapan yang bermotifkan politik lebih diutamakan tetapi bagaimana pula begi mereka-mereka yang berdemo di KLCC membantah keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan?Mereka yang bukan beragama Islam sendiri telah berani secara terang-terangan mengancam kedaulatan Islam dan hukum-hukumnya.Dengan melaungkan kata-kata "Short hair, who care, stupid fatwa everywhere" mereka telah terang-terangan bertindak biadab terhadap majlis fatwa.Jurucakap kumpulan ini iaitu Lee Wei San dan Thilaga seharusnya dikenakan tindakan kerana cuba mencampuri urusan Majlis Fatwa Kebangsaan.Majlis Fatwa Kebangsaan diperlekehkan dan undang-undang Islam telah dipermainkan oleh golongan penkid dan tomboy.Ada juga golongan penkid telah mencabar pihak berkuasa agama mengambil tindakan ke atas mereka.Sebenarnya mereka-mereka ini telah mencabar Allah swt dan Rasullullah s.a.w maka tunggulah laknat Allah swt ke atas mereka-mereka ini.Para pemimpin negara dan juak-juaknya sibuk mempromosikan diri masing-masing untuk berebut jawatan demi kepentingan kantung dan kuasa maka perkara yang memesongkan akidah umat Islam tidak dihiraukan.Para ilmuan agama pula sibuk berhujah mengenai perkara furu' dan menyepikan perkara yang lebih besar lagi yang melanda umat Islam.Ibu-bapa pula sibuk dilalaikan dengan hiburan tak tentu hala yang menjadi ikutan anak-anak gadis mereka.Para penghibur dijadikan idola dan contoh hinggakan masalah rumahtangga diperhebahkan untuk tatapan para peminat-peminatnya.Apabila ini berlaku maka benarlah sabda Rasullullah s.a.w bahawa dunia ini semakin hampir ke penghujungnya dan lahirlah berbagai fitnah seperti gempa bumi,bercerai-berai suami-isteri,bersumpah untuk menegakkan kebenaran,banjir tak menentu,iklim cuaca yang tak menentu dan berbagai-bagai lagi petanda azab Allah swt kepada dunia ini.Malaysia yang dikatakan sebagai negara Islam tidak meletakkan Al-Quran sebagai perlembagaannya bagi mengariskan undang-undang Islam sendiri.Maka jadilah negara ini sebagai Islam kulit sahaja tetapi hakikatnya budaya dan amalan Yahudi dan Nasrani lebih dimartabatkan.

Thursday, November 6, 2008

Amalan Rasuah.

Bersabda Rasullullah s.a.w "Laknat Allah swt ke atas pemberi rasuah dan penerima rasuah"-Hadis Riwayat Ibnu Majah.
Bersabda Rasullullah s.a.w"Pemberi rasuah dan penerima rasuah akan dimasukkan ke dalam Neraka"-Hadis Riwayat Ath-Thabrani.
Terlalu banyak peringatan Rasullullah s.a.w tentang ancaman Allah swt kepada pemberi dan penerima rasuah, namun demi kepentingan duniawi, manusia sanggup melakukan apa sahaja demi mengikut kehendak nafsu Syaitan.
Penulis ingin memaparkan satu rakaman yang penulis sendiri lakukan, di mana perlakuan rasuah ini terjadi pada 4/11/2008 di Jalan Kancil,Pudu.Kebetulan ketika itu penulis sedang melihat gelagat manusia dari atas bangunan pejabat selepas menunaikan solat Zuhur.Agak terkejut juga melihatkan gelagat seorang lelaki Cina sedang berurusan dengan seorang pegawai DBKL lantas adengan mereka sempat dirakam.Dalam rakaman tersebut pegawai DBKL tersebut telah mengambil habuan rasuah secara tersembunyi daripada lelaki Cina tersebut.
Pada 4/11/2008 iaitu Hari Selasa, berkumandang di radio tentang persoalan DBKL dan Anda yang dikendalikan oleh sebuah stesyen radio kerajaan.Untuk tujuan pengaduan, penulis dapat menghubungi DJ radio tersebut dan mengadukan hal ini.DJ radio tersebut meminta nombor telephone untuk diberikan kepada pegawai DBKL dan tidak akan mengudarakan aduan tersebut kerana dikatakan kurang manis.Malangnya tiada siapa yang menghubungi penulis dan DJ tersebut juga seolah-olah cuba menyembunyikan perkara mungkar yang berlaku disekeliling kita.Maka tidak hairanlah kita kenapa gejala rasuah ini terus berlaku kerana terlalu ramai yang bersekongkol dengan gejala jijik ini.
Ulasan penulis hanyalah, apakah akibatnya apabila duit rasuah itu dibawa pulang ke rumah untuk dibelikan makanan isteri dan anak-anak.Kesihan kepada isteri dan anak-anak kerana punca duit yang haram itu telah menjadi daging dalam tubuh mereka.Maka tidak hairanlah apabila doa kita tidak dimakbulkan kerana terlalu banyak membesar tubuh dengan duit haram.
video video

Sunday, November 2, 2008

Ancaman Yang Tidak Diketengahkan.

Sister In Islam yang ditubuhkan pada 1998 seharusnya dipantau oleh Jabatan Agama di negara kita.Misi Sister In Islam seperti yang tercatit,".....to promote the rights of Muslim women are based on the principles of equality,justice and freedom enjoined by the Quran as made evident during our study of the holy text."
Begitulah misi yang begitu jelas kononnya untuk memperjuangkan hak wanita untuk mendapat keadilan,kebebasan sebagaimana tertulis di dalam Al-Quran yang mereka pelajari.Persoalannya, siapakah mereka-mereka ini untuk mentafsirkan Al-Quran?Adakah mereka-mereka ini juga pandai menghuraikan hadis-hadis Rasullullah s.a.w?Sememangnya di dalam Al-Quran telah dirakamkan tentang kemuliaan seseorang wanita dan juga kelebihan-kelebihan pihak wanita itu sendiri.Namun apakah yang ingin diperjuangkan lagi oleh Sister In Islam?
Dalam Islam telah digariskan cara berpakaian bagi wanita iaitu menutup aurat tetapi pertubuhan ini berpendirian itu adalah hak asasi individu itu sendiri.Ternyata mereka-mereka ini telah cuba melawan perintah Islam itu sendiri.
Kita pernah dikejutkan dengan kisah Aminah Wadud menjadi Imam untuk solat Jumaat.Ulama-ulama muktabar telah melarang perbuatan sebegini tetapi Sister In Islam mengeluarkan kenyataan seolah-olah perkara begini tidak terlarang dan dibolehkan.Dengan berhujah memetik cerita seorang wanita Khawarij iaitu Ghazala menjadi Imam bagi askar-askar lelaki di Kufa,maka Sister In Islam mempertahankan tindakan Aminah Wadud.Mereka berkata tidak terdapat larangan di dalam Al-Quran untuk seorang wanita menjadi Imam tetapi mereka tidak pula merujuk kepada hadis-hadis ataupun daripada ulama-ulama yang ada sekarang ini.
Malah mereka memperumpamakan ulama-ulama dahulu sebagai ulama klasik.Begitu biadap dan kurang ajarnya mereka di dalam Sister In Islam.
Jika pihak berwajib tidak mengambil tindakan kepada pertubuhan yang secara jelas mencabar Islam itu sendiri, maka kita takut akan lahir seorang Aminah Wadud pula di Malaysia.Inilah satu-satunya isu yang agak dipinggirkan kerana kesannya masih belum terjadi dengan parah.Takkanlah dah parah baru nak cegah?Jika ia dibiarkan maka Al-Quran sebagai kitab rujukan untuk umat Islam akan ditafsir secara zahir saja oleh sesiapa pun walaupun tidak berkelayakan.Di negara kita telah ada Jabatan Mufti di setiap negeri,Jabatan Agama Islam,Persatuan Ulama Malaysia dan berbagai-bagai lagi yang mendaulatkan Islam itu sendiri, maka pertubahan seperti Sister In Islam yang menggunakan nama Islam sepatutnya diharamkan.Kita takut pengaruh mereka-mereka ini akan membawa kepada fenomena yang tidak baik kepada generasi yang akan datang.Kalau selama ini kita menentang fahaman wahabi yang mana kita tidaklah sampai mengatakan mereka itu sesat, maka diharap pihak berwajib perlu bertindak pro-aktif terhadap Sister In Islam.Logo yang digunakan oleh pertubuhan ini ternyata mempersendakan ayat Al-Quran iaitu nama Allah swt.Perlukah kita berdiam diri lagi?Awas kemunculan pertubuhan yang boleh merosakkan akidah umat Islam di negara kita.



video

Saturday, November 1, 2008

Najd Kelahiran Muhammad Bin Abd. Wahab.



Najd Tempat Kelahiran Pengasas Wahabi Iaitu Muhammad Bin Abd. Wahab.
Seminar Pemurniaan Akidah 2008 yang diadakan di Masjid Wilayah Persekutuan telah dicemari oleh fahaman yang senada dengan fahaman pendokong Wahabi yang lain.Pembentang kertas kerja yang pertama bertajuk "Siapa Salaf Dan Siapa Khalaf, Sejarah Perkembangan Tokoh-Tokoh" telah diulas oleh Us.Ahmad Faisal Bin Abd. Hamid(klik foto) dari Jabatan Sejarah Dan Tamadun Islam,Akedemi Pengajian Islam, Universiti Malaya.Beliau berbicara mengenai tokoh-tokoh yang banyak menyumbang pemikiran dan usaha dalam gerakan salaf di era moden termasuklah Syeikh Muhammad Ibn Abd. Wahab.Us. Ahmad Faisal juga mengatakan al-Imam Muhammad Ibn Abd. Wahab menjadi sebutan para ulama dan tulisannya yang bermatlamat untuk menghapuskan amalan-amalan khurafat dan bidaah dalam kehidupan umat Islam.Nampaknya ulasan dan tulisan Us. Ahmad Faisal agak senada dengan tulisan Dr.Azwira.Beliau hanya menyalahkan pengikut Muhammad Ibn Abd. Wahab tanpa menyedari pengasas wahabi itu sendiri adalah Muhammad Ibn. Abd. Wahab sendiri.

Penulis terasa ingin bertanya Us. Ahmad Faisal untuk menghuraikan tentang amaran Rasullullah s.a.w bahawa akan lahir dua tanduk syaitan yang membawa fitnah dari Najd.Ulama telah sepakat menghuraikan Hadis Najd yang mana dua tanduk syaitan itu dimaksudkan kepada Musaylimah dan juga Muhammad Ibn Abd. Wahab.Namun disegi peradaban majlis maka maksud bertanya itu tidak terjadi kerana tidak mahu mengaibkan penceramah di khalayak ramai.Akhirnya huraian berkenaan dengan Hadis Najd dilontarkan persoalan kepada Us.Mahfuz Bin Muhammad Al-Khalil yang mana beliau menjawab dan menghuraikan tentang kebenaran bahawa Muhammad Ibn. Abd. Wahab adalah orang yang dimaksudkan mengikut tafsiran persepakatan ulama-ulama muktabar.

Sepatutnya pihak penganjur harus berhati-hati memilih penceramah kerana gaya dan cara Us.Ahmad Faisal lebih kepada ketemadunan,adat dan budaya,sejarah Islam tanpa merujuk dahulu tentang siapakah Muhammad Ibn Abd. Wahab yang sebenarnya.Tokoh Islam yang turut hadir iaitu Dr.Utsman Muhammadiah juga agak kurang setuju dengan pembentangan kertas kerja Us.Ahmad Faisal hinggakan beliau sendiri bangun untuk bertanyakan beberapa soalan.Sayang sekali kerana Ustaz Zamihan yang sepatutnya hadir tidak muncul kerana beberapa tugasan yang perlu dilaksanakan.Para peserta yang mengikuti program ini rata-rata masih belum puas dengan kupasan demi kupasan dari Us.Mahfuz Bin Muhammad.Ini disebabkan masa yang diberi kepada Us. Mahfuz amat terhad sekali.Diharap program seperti ini akan memberi lebih ruang kepada Us.Mahfuz dan dijemput sekali Us.Zamihan sebagai penceramah untuk membentangkan kertas kerja pemurniaan akidah.

Galeri Seminar Pemurniaan Akidah 2008.














Friday, October 31, 2008

Lambaian Kaabah.



Alhamdullillah kerana sekali lagi umat Islam dapat mengerjakan fardhu haji ke Mekah.Tuntutan mengerjakan haji ini bagi yang berkemampuan adalah untuk menyempurnakan rukun Islam yang ke lima.Inilah satu-satunya jihad terbesar berdasarkan hadis Rasullullah s.a.w, Dari Aisyah r.a katanya,"Ya Rasullullah!Kami lihat jihad itu adalah yang paling utama.Apakah kami tidak boleh ikut berjihad?Jawab Rasullullah s.a.w,"Tidak!Jihad yang paling utama ialah haji yang mambrur(Yang diterima oleh Allah s.a.w).

Sesungguhnya amat beruntunglah bagi mereka-mereka yang berpeluang mengerjakan fardhu haji di Mekah apalagi jika mandapat haji yang mambrur.Sebenarnya ada yang mengatakan bahawa haji yang mambrur itu dinilai setelah kembalinya kita ke tanahair selepas mengerjakan haji.Secara sedar atau tidak ramai yang pulang ke tanahair selepas mengerjakan haji masih tidak berubah dengan perangai-perangai lamanya.Tidak keterlaluan jika dikatakan di sini ada di antara pak haji yang masih suka melepak di kedai-kedai kopi sewaktu azan berkumandang.Yang lebih teruk lagi ada juga pak haji yang masih ketagih dengan bermain nombor ekor.Inilah masalah yang menimpa umat Islam hari ini walaupun telah mandapat title haji tapi masih belum berubah sikap dan perangai lama.Inilah agaknya yang dikatakan bahawa haji mambrur itu dinilai selepas pulangnya seseorang dari mengerjakan haji.

Sewaktu ingin mengerjakan haji kita akan berdoa agar Allah s.w.t akan menerima kita sebagai tetamunya dan memberikan kita hidayah.Apakah doa kita ini dimakbulkan sekiranya perangai-perangai lama masih tidak berubah?Begitu juga ada di antara mereka yang pulang dari Mekah terikut-ikut dengan fahaman orang-orang Arab di sana.Selepas solat mereka tidak mahu lagi berwirid dan berdoa,tidak mahu lagi menghadiri majlis-majlis tahlil dan sebagainya.Lebih malang lagi apabila ada yang menukar niat ke Mekah kerana ingin berdoa di hadapan Ka'abah supaya Allah menurunkan bala bencana kepada musuh-musuhnya.Inilah fenomena yang berlaku kerana kefahaman dalam melaksanakan rukun Islam yang ke lima ini telah disalahgunakan.

Kita berdoa agar mereka-mereka yang pergi mengerjakan haji senantiasa mendapat petunjuk dan dilindungi Allah swt dari sebarang kesulitan.Namun ada pihak yang mendoakan kepada keburukan yang dengan jelas telah melanggar dari syariat Islam itu sendiri.Sebaiknya kita mendoakan kebaikan dan segala urusan akan dipermudahkan oleh Allah swt.

Thursday, October 30, 2008

Jawatan Dan Kelayakannya.

Dari Abu Harairah r.a. katanya,"Rasullullah s.a.w bersabda,"Kalau amanah tidak lagi dipegang teguh, maka tunggulah saat kehancuran".Beliau ditanya,"Bagaimanakah orang yang tidak memegang teguh amanah itu Ya Rasullullah"?Baginda menjawab,"Kalau sesuatu urusan telah diserahkan kepada orang yang bukan ahlinya maka tunggulah saat kehancuran".

Banyak kesimpulan yang dapat kita fahami dalam hadis di atas.Salah satu yang ingin saya utarakan di sini ialah berkenaan jawatan yang kita sandang.Adalah amat berbeza sekali apabila sesuatu jawatan yang kita sandang antara 'yang dilantik dengan yang meminta-minta kepada jawatan tersebut'.Contohnya apabila kita telah dilantik untuk menjadi Imam masjid maka amanah sebagai Imam itu perlu kita pegang agar ia tidak dikhianati.Amanah itu pula boleh dibahagikan kepada beberapa bahagian seperti amanah menghadirkan diri ketika bertugas,amanah mengikut garis panduan berpakaian yang ditetapkan oleh penguasa,amanah dalam berbicara sesama kita dan yang lebih penting sekali saling redha-meredhai dengan apa jua permasalahan yang menimpa kita.Berbeza dengan jawatan yang diminta untuk diduduki, maka amanah ini tidak akan dapat dilaksanakan.Sesungguhnya kita harus menilai diri sendiri samada kita adalah orang yang layak untuk menduduki sesuatu jawatan tersebut sebelum kita meminta-minta untuk mendudukinya.

Sebagai seorang yang berperanan sebagai Imam, seharusnya kita bertanya adakan jawatan yang kita pegang itu adalah dengan sepenuh keikhlasan hati ataupun untuk mendapat ganjaran elaun dan kemudahan tempat tinggal.Pernah terjadi di mana seorang Imam yang gagal dalam tugasannya walaupun untuk bersolat sendirian kerana jawatan yang diduduki hanyalah mementingkan kemudahan tempat tinggal yang disediakan oleh pentadbir.Begitu juga terjadinya kekecohan apabila jawatan yang kita sandang ditamatkan maka kita tidak boleh menerimanya dan terus mencari jalan untuk mempertikaikannya.Kita sendiri tidak pernah menilai diri kita adakah kita ini sebenar-benarnya layak untuk menjadi Imam?

Sebenarnya permasalahan ini tidak akan timbul jika kita sedar sejauh mana kelayakan kita untuk sesuatu jawatan.Biarlah jawatan itu dipegang oleh seseorang yang sememangnya ahli yang mana tidak ada pertikaian daripada sesiapa pun.Jika bacaan Fatihah kita sendiripun sering dipertikaikan, maka seharusnya kita terlebih dahulu mengundurkan diri sebelum dipecat.Seandainya kita merasakan diri kita begitu hebat, maka bersyukurlah jika kita dipecat dan mungkin ada pihak yang akan mengambil kita di tempat lain pula.Jika tiada yang sudi, jadilah seorang makmum yang istiqamah tanpa merasa apa-apa.Kita dinilai oleh orang lain dan bukannya kita menilai diri sendiri dengan mendabik dada dengan kebolehan kita.

Ada juga beberapa jawatan penting seperti Mufti,pembesar negara dan berbagai-bagai lagi sering menjadi pertikaan orang ramai.Sebenarnya pertikaian demi pertikaian akan terus berlaku selagi manusia itu terus bernafas.Adakalanya pertikaian ini akan membawa kepada pepecahan kerana memberi kritikan yang kurang membina.Setiap manusia tidak terlepas dari melakukan kesalahan tetapi bairlah kesalahan itu menjadi pengajaran untuk kita membaiki diri sendiri.Seharusnya kita sedar bahawa setiap kritikan yang membina boleh mengubah kehidupan dan cara kita.Kita adalah kepunyaan Allah dan kepada dia jua kita akan dikembalikan.Maka sebaik-baiknya serahkanlah segala-galanya kepada Allah dan biarlah Allah yang menentukan di mana seharusnya kita berada.

nota:
Teringat pesanan mutiara Ayahanda Hj. Husin katanya,"Saya beramal kerana Allah,Saya merayu hanya kepada Allah bukannya kepada manusia.Tiada yang kekal abadi selain dariNya.Saya hanya tunduk dan sujud kepada Allah yang satu".

Tuesday, October 28, 2008

Ciri-Ciri Orang Munafik.

Dari Abdullah bin Amr bin Ash r.a. katanya Nabi s.a.w bersabda,"Ada 4 perkara sekiranya terdapat pada setiap orang, itulah orang munafik.Jika terdapat salah satu darinya juga dikatakan seorang yang munafik sehingga dia meninggalkan yang satu itu."-Shahih Bukhari.
1) Apabila dipercayai dia khianat.
2) Apabila berbicara dia berdusta.
3) Apabila berjanji dia memungkiri.
4) Apabila bermusuhan dia sangat jahat.

Berdasarkan hadis di atas penulis rasa terpanggil untuk menulis sikap yang ditunjukkan oleh beberapa pihak sewaktu menghadiri "Majlis Sambutan Idilfitri" anjuran Persatuan Penduduk-Penduduk Blok E yang diadakan pada 27/10/08 di perkarangan padang yang terletak bersebelahan Restoran Fatihah.Ada pihak yang memberi ucapan yang mengajak para hadirin bermaaf-maafan tanpa ada dendam di hati.Ucapan berikut hanya sebagai mengaburi mata para hadirin kerana pihak tersebut yang berucap sendiri bermusuhan dengan ramai orang sehingga sanggup memfitnah pihak yang lain.Inilah yang dikatakan "cakap tak serupa bikin" dan adakah pihak ini tergolong dalam kalangan yang dinyatakan dalan hadis di atas?

Majlis sambutan Hari Raya tersebut juga telah mengundang Ahli Parlimen Titiwangsa iaitu Dr Lolo' untuk memberikan ucapan.Ucapan Dr. Lolo' adalah mengajak semua hadirin mengimarahkan masjid sepertimana yang di lakukan pada bulan Ramadhan.Namun di sini barisan hadapan yang ada pada majlis tersebut gagal berbuat demikian maka apakah maknanya ucapan Dr.Lolo' tersebut?Sewaktu satu mesyuarat untuk mengadakan sambutan Maulidur Rasul di Masjid Ar-Rahimah pada tahun 2007, Dr.Lolo' juga diundang oleh pihak jabatan dan masjid untuk hadir ke majlis yang akan diadakan.Namun ada pihak yang mempertikaikannya kerana semasa itu Ahli Parlimen ini belum lagi mengangkat sumpah sebagai MP maka belumlah secara rasminya menjadi MP.Namun pada majlis sambutan Hari Raya anjuran Persatuan Penduduk Blok E, pihak inilah yang terhegeh-hegeh berlari-lari anak mengiringi Dr. Lolo' ke kereta.Begitulah sikap pura-pura yang ditunjukkan oleh pihak ini sehingga menjadi bualan para hadirin yang menyaksikannya.

Di sini bukanlah tujuan kita untuk mengaibkan sesiapa tetapi jika ada pihak yang terasa maka adalah lebih baik dia muhasabah diri dengan tingkah lakunya.Menonjolkan diri di khalayak ramai sebagai seorang yang baik tidak perlu jika perbuatan kita sendiri yang suka mengadu domba melaga-lagakan orang lain telah diketahui oleh masyarakat sekian lama.Jika benarlah ucapan kita untuk bermaaf-maafan tanpa dendam maka adalah lebih baik kita sendiri yang memulakannya dengan rasa rendah hati.Disebabkan ego yang tinggi maka kita merasakan diri kita terlalu hebat namun disebaliknya kita tahu bahawa ramai masyarakat telah menyampah dengan sikap pura-pura kita itu.

Monday, October 27, 2008

Ceramah Gerakan Wahabiy.

Buat pro-Wahabiy dipersembahkan ceramah ini.Semoga anda semua faham kenapa kami menentang fahaman yang dibawa oleh idola-idola anda. video

Sunday, October 26, 2008

Buku Yang Perlu Di Haramkan.




Kedua-dua buku yang telah ditulis oleh Rasul Bin Dahri sepatutnya diharamkan penjualannya di Malaysia.Penulis sempat membelek dan membaca kedua-dua buku ini dan mendapati ia telah menjadikan satu perpecahan di kalangan umat Islam serta amat mengelirukan pembaca yang tidak mempunyai asas pengajian yang kukuh.Buku "Yang Benar Mazhab Shafie, Bukan Wahhabi" telah menyeleweng dan penulisnya seolah-olah menidakkan dirinya sebagai Wahabbi.Sifat-sifat Allah telah ditulis dengan begitu rapi seperti kedudukan di mana Allah,tangan Allah,wajah dan berbagai-bagai lagi penyelewengan.Buku ini juga telah mengatakan bahawa Imam Shafie telah menolak amalan ahli sufi dan tasawuf yang melakukan amalan bertahlil.Begitu juga tentang buku Ikhwanul Muslimin yang terang-terang boleh menjadikan umat Islam terkeliru dengan amalan-amalan yang telah diajar oleh para ulama terdahulu.

Penulis telah berpeluang mendengar ceramah yang disampaikan oleh Rasul Bin Dahri yang bertajuk "Imam Shafie Mengharamkan Kenduri Dan Tahlil Arwah".Ternyata kupasan beliau dengan mengambil satu-satu kenyataan dari kitab Imam Shafie telah menjadikan satu kekeliruan kepada umat Islam.Beliau juga membida'ahkan umat Islam yang membaca Yasin pada setiap malam Juma'at,mengaji di kubur dan berbagai-bagai lagi.Bagi kita yang telah diajar oleh Tuan Guru-Guru pondok tentang amalan sedemikian telah dilabelkan sebagai sesat dan menempah diri ke Neraka.Pengalaman beliau berada di Mekah selama 10 tahun dijadikan sandaran sebagai seorang yang berpegang dengan fahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah.

Seharusnya kemasukan Rasul Dahri ke Malaysia seharusnya disekat namun ada pihak yang membawa masuk beliau dan berceramah di premis kediaman mereka.Ini adalah satu gejala yang amat bahaya kerana Rasul Dahri yang berasal dari Singapura tidak pernah diberi tauliah untuk berceramah di negara kita.Pihak JAKIM dan juga jabatan-jabatan agama di setiap negeri di Malaysia seharusnya bertindak mengeluarkan surat perkeliling mengharamkan ceramah-ceramah beliau di Malaysia.Sewaktu beliau berceramah di salah sebuah rumah di Johor, pihak jabatan agama Johor telah menangkap beliau dan menghalangnya dari berceramah.Ini adalah satu tindakan yang terpuji yang harus diikuti oleh semua pihak.Banyak ceramah-ceramah beliau telah memperlekehkan institusi Mufti di Malaysia kerana tidak sealiran dengannya.Diharap pihak berwajib akan bertidak lebih tegas terhadap individu ini yang menyebarkan fahaman membida'ahkan amalan-amalan terpuji yang sekian lama terpupuk di negara ini.

Saturday, October 25, 2008

Fitrah Diri.


Bulan Syawal hampir ke penghujungnya tanpa kita sedari kerana sibuk merayakannya.Itulah dinamakan Hari Raya Fitrah kerana kita membersihkan diri meminta ampun dari Allah sewaktu menjalani ibadat puasa dan bermaaf-maafan pula di hari raya.
Namun belum pun Syawal melabuhkan tirainya masih ada lagi suara-suara sumbang yang kedengaran disebalik insiden seorang Imam ditamatkan perkhidmatannya.Pihak-pihak yang tidak bertanggung-jawab menuding jari kepada orang lain seperti Ketua Imam,Pembantu Bilal dan mereka-mereka yang dirasakan tidak mahu membantah pemecatan jawatan tersebut.Maka bertebaranlah surat-surat kepada ahli kariah masjid termasuk beberapa pertubuhan dan badan politik.Persatuan Penduduk Blok E, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur dan juga Ahli Parlimen Titiwangsa dimaklumkan mengenai insiden pemecatan tersebut sebagai mencari satu kebenaran.Pertemuan demi pertemuan diadakan sebagai membantah tindakan yang telah diambil oleh pihak berwajib.

Beberapa hari yang lalu, penulis dihujani dengan panggilan talipon dari berbagai pihak yang mempertikaikan tindakan pemecatan Imam yang berlaku di Masjid Ar-Rahimah.Ada yang berhujah dengan mengatakan tanpa Imam tersebut maka kesusahan akan berlaku seperti membaca doa tahlil,talqin kubur,solat jenazah dan lain-lain lagi.Sebenarnya hujah-hujah begini tidak sepatutnya dibangkitkan kerana Masjid Ar-Rahimah juga mempunyai bilal-bilal yang tarafnya sama seperti Imam.Yang membezakan mereka hanyalah jawatan jadi tidak timbul dengan beberapa perkara yang dibangkitkan.Malangnya kebolehan bilal-bilal yang ada tidak pernah diketengahkan dan tidak juga diberi peluang.Bagi saya hujah-hujah seperti ini amat dangkal kerana seandainya kita yang berugama Islam tidak pernah untuk mencari ilmu untuk mempelajari apa-apa jua amalan maka kita sendiri yang rugi.Adalah lebih baik kita tidak terlalu bergantung kepada Imam untuk melaksanakan sesuatu tetapi kita sendiri yang melaksanakannya apabila contohnya berlaku kematian saudara sendiri, maka kita sendiri yang mengimaminya dan membacakan talqin untuknya.Begitu juga apabila kita mengadakan kenduri, maka adalah lebih afdhal sebagai tuan rumah, kita sendiri mendoakan roh-roh ibu-bapa dan saudara-saudara kita.

Penulis juga dihujani dengan panggilan yang menuduh penulis berpihak kepada Ketua Imam dan Bilal-Bilal apabila dilihat bersama-sama mereka melakukan perbincangan.Sebenarnya perkara yang dibincangkan tidak pernah menyentuh tentang pemecatan Imam tersebut.Perkara yang dibincangkan adalah mengenai "Seminar Kemurniaan Aqidah 2008" yang akan diadakan pada 1hb. November 08 di Masjid Wilayah Persekutuan.Maka berlakulah fitnah apabila kita dilihat bersembang dengan orang yang tidak membantah pemecatan tersebut.Tidak ketinggalan juga sahabat penulis yang bertugas sebagai bilal menjadi mangsa tohmahan dan fitnah.Adalah lebih baik bagi pihak yang dipecat mendiamkan diri dan redha dengan apa yang terjadi.Semakin kita menghebahkan cerita begini maka secara tak langsung kita telah mengajak ahli kariah membenci dan menjauhi masjid.Adakah kita mahu Masjid Ar-Rahimah kosong tanpa jemaah dan selepas itu kita gembira kerana ahli kariah tidak ke masjid kerana tidak sehaluan dengan Ketua Imam dan bilal-bilalnya.Sebaiknya kita muhasabah diri di mana silapnya hinggakan kita tidak diperlukan lagi berkhidmat.