Monday, August 11, 2008

Contoh Ibu Bapa Kepada Anak.

Ibu-bapa memainkan peranan mencorak masa depan anak-anak mereka.Kalau ibu-bapa menunjukkan contoh yang baik maka insya'allah anak-anak mereka akan turut sama mengikuti jejak ibu-bapa mereka.Banyak yang kita lihat ibu-bapa yang taat dalam mengerjakan ibadat kepada Allah dan anak-anak mereka pula dibawa sama untuk diajar dalam mencari kehidupan yang diredhai Allah s.w.t.Ini terbukti apabila saya menghadiri satu majlis kesyukuran seorang sahabat di mana anak beliau khatam dan berjaya menghafaz Al-Quran dengan baik.Turut serta dalam majlis tersebut ialah abang beliau seorang Imam Masjid Negeri Ipoh Perak.Tidak ketinggalan juga adik beliau seorang Imam di salah sebuah pusat IKBN di negara kita.Kedua-dua Imam tersebut juga Al-Hafiz.Menurut keterangan daripada sahabat saya itu, arwah ayahnya tidak pernah lekang dengan Al-Quran sehinggalah beliau menghembuskan nafas yang terakhir tetapi tangannya masih memegang Al-Quran.Tahniah untuk sahabat saya Tuan Haji Ismail yang berjaya menjadikan anaknya seorang penghafaz Al-Quran.

Dalam pada itu saya juga berkesempatan memenuhi undangan salah seorang jiran saya untuk meraikan perkahwinan anaknya.Dalam majlis tersebut saya diminta untuk membaca doa bagi kedua mempelai untuk mencari keberkatan.Pada malam hari sebelum berlangsungnya walimatul-urus saya bersama-sama jemaah masjid diundang untuk membaca tahlil arwah dan doa selamat.Alhamdulillah kerana dalam saat kegembiraan menerima menantu kita masih ingat untuk menghadiahkah doa kepada mereka-mereka yang telah pergi mendahului kita.Tapi malangnya kita mencampur-adukkan majlis tersebut dengan nyanyian karaoke yang mana bagi saya agak kurang sesuai untuk kita amalkan.Penyanyinya pula adalah di kalangan warga emas seolah-olah hilang sifat malu menyanyi di hadapan anak-anak mereka.Sepatutnya ibu-bapa perlu mempunyai sifat malu kepada anak-anak kerana inilah yang akan mencorakkan masa depan anak-anak kita.Menyanyi tu boleh tapi solat jangan lupa!!!!

No comments: