Tuesday, September 9, 2008

Dr. Asri Mufti Syok Sendiri.


Sedap-sedap aja Mufti yang glamour ni tuduh ulama pondok golongan konsevertif.(rujuk blog al-subki)Dia agaknya tak baca sejarah dan buta sebab sistem pondok adalah mengikut sunnah Rasullullah s.a.w dan disitulah lahirnya para ilmuan agama dan para hafiz-hafazan Al-Quran.Kat Perlis tu yang ada ialah pondok tempat budak remaja buat maksiat ataupun pondok sarang penagih dadah.Kalau tak percaya suruh Mufti ni round satu Perlis tengok.Ibu-bapa yang amat menitikberatkan tentang pengajian ilmu agama akan menyerahkan anak-anak mereka tinggal di pondok-pondok dan hidup serba sederhana demi untuk mendalami ilmu agama.Kalau Mufti glamour ni nak cara moden bolehlah tiru sistem pondok Akedemi Fantasia.Baru belajar di Jordan dah rasa hebat sampai memperlekehkan ulama pondok.

Kebanyakan ulama-ulama pondok mendalami pengajian agama mereka di merata tempat di dunia dan kembali ke kampung halaman dengan mengabdikan diri mengajar ilmu agama tanpa upah sesen pun.Walaupun mereka-mereka ini ditawarkan jawatan penting dalan kerajaan namun pilihan mereka tetap dengan mencurahkan segala ilmu kepada orang-orang kampung.Teringat saya sewaktu belajar dengan Almarhum Tuan Guru Haji Abd. Majid di pondoknya, tidak pula kami sebagai pelajar membayar sebarang yuran.Kalau adapun kami hanya membawa pisang ataupun buah-buahan untuk disedekahkan kepada pelajar-pelajar lain.Tuan Guru kami bukanlah seorang yang glamour macam Asri kerana dia takut untuk berfatwa yang bukan-bukan macam apa yang Asri lakukan.Apa yang hendak dilakukan oleh guru kami akan terus memikirkan takutnya kepada Allah sebelum sesuatu kata hendak dilafazkan.Kalau nak kenal guru saya sila layar http//:ulamajempol.blogspot.com/2006

Kalau Asri banyak menghukumkan bida'ah pada setiap amalan yang dilakukan oleh umat Islam kini maka berlainan dengan guru pondok yang senantiasa beramal dengan zikir,tahlil,mengaji di kuburan dan amalan-amalan yang telah disepakati oleh ulama-ulama terdahulu.Kami bertarawikh bermula jam 12.00 mlm dan berakhir pada waktu Subuh.Adakah itu dikira bida'ah oleh Asri?Kalau Asri masih dengan keegoaannya kerana mengikut rentak wahabi lebih baiklah jawatan Mufti tu diserahkan pada orang yang lebih layak.

No comments: