Tuesday, September 2, 2008

Keutamaan Bulan Ramadhan.

Firman Allah swt,"Wahai orang-orang yang beriman, telah diwajibkan ke atas kamu berpuasa (Ramadhan) sebagaimana yang diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu". Al Baqarah-183.

Dari Said Bin Jubair ra,"Puasa orang sebelum kita adalah dari waktu Isya' sampai menjelang malam berikut sebagaimana dalam permulaan Islam".
Segolongan ulama mengatakan,"Puasa itu wajib bagi orang-orang Nasara, meskipun waktu itu amat panas atau sangat dingin, di mana mereka kesulitan dalam perjalanannya atau sebahagian kehidupannya. Maka sepakatlah pendapat para pembesar mereka untuk menjadikan puasa itu di antara musim hujan dan musim kemarau.Maka mereka menjadikan musim bunga serta menambah sepuluh hari lagi sebagai tebusan atas kelemahan mereka.Kemudian raja mereka membuat janji apabila dapat terlepas daripada wabak penyakitnya, akan menambah puasa sepuluh hari lagi.Kemudian digantikan dengan raja lain maka raja itu berkata,"Sempurnakanlah saja puasa itu lima puluh hari".Ternyata ada lagi penyakit yang menimpa haiwan maka raja itu memerintahkan untuk berpuasa sepuluh hari lagi.Bahkan dikatakan ditambah sepuluh hari lagi puasa sesudah itu.Diriwayatkan bahawa setiap umat diwajibkan berpuasa di bulan Ramadhan tetapi golongan Nasara telah menyesatkannya.

Al-Bughawi mengatakan,"Yang benar adalah bahawa Ramadhan itu adalah nama sebuah batu yang dipanaskan.Kerana mereka berpuasa di waktu yang amat panas dan dikatakan juga kerana Ramadhan itu dapat membakar dosa.
Puasa Ramadhan itu diwajibkan pada tahun kedua setelah hijrah dan kafirlah orang yang menentang akan kewajipannya.Dalam soal ini banyak disebutkan dalam hadis Rasullullah s.a.w,"Ketika malam pertama bulan Ramadhan, semua pintu yang ditutup.Dan Allah memerintahkan jurupanggil yang memanggil."Wahai pencari kebaikan,mengadaplah!Wahai perlaku kejahatan,hentikanlah".Kemudian dia berkata," Setiap yang mohon ampun, akan diampuni, setiap yang meminta, akan dipenuhi permintaannya dan setiap yang bertaubat, akan diterima taubatnya."Tak hentinya dia selalu mengatakan demikian sampai datang subuh dan setiap malam 'Idul Fitri, Allah membebaskan satu juga orang dari Neraka yang mestinya mendapat seksa."

Jadi umat Islam seharusnya merebut peluang sewaktu kita berada di bulan yang penuh barakah ini iaitu Ramadhan.Bersambung.....................................................

1 comment:

Anonymous said...

Selamat Berpuasa

Ramadhan tahun ini 'Ajk Bertindak' Masjid Ar Rahimah, Kg Pandan tak dapat cari makan lah.