Friday, December 5, 2008

Kiamat Kecil.


































"Wahai orang-orang yang beriman!Ingatlah akan nikmat Allah (yang telah dikurniakan) kepadamu ketika bala tentera datang kepadamu,lalu kami kirimkan kepada mereka angin taufan dan bala tentera yang tidak dapat terlihat olehmu.Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan".-Maksud Surah Al-Ahzab -9.

Sejak kebelakangan ini banyak berlaku musibah-musibah di negara kita.Apakah ini tandanya kemurkaan Allah swt telah mula mengirimkan bala ke atas hambaNya yang lalai?Harta benda musnah dalam sekelip mata kerana Allah memberikan peringatan kepada hambaNya yang lalai.
Firman Allah swt,"Dan apabila dibacakan kepadanya ayat-ayat kami, dia berpaling dengan menyombongkan diri seolah-olah dia belum mendengarnya, seakan-akan ada sumbatan di kedua-dua telinganya,maka gembirakanlah dia dengan azab yang pedih". Maksud Surah Luqman - 7.
Bagi mereka-mereka yang lalai dan sibuk mengumpul harta dunia,bekerja sepanjang masa tanpa had dan melalaikan suruhan Allah swt, maka diberi peringatan oleh Allah tentang azab yang menimpa mereka.Sesungguhnya harta-benda dan anak-pinak tidak dapat menolong kita di akhirat nanti.Inilah janji Allah yang selalu diperolok-olokkan oleh hambaNya kerana terpedaya dengan hasutan Syaitan tentang keseronokan mengumpul harta dan wang.Tidak pernah rasa bersalah terhadap kelalaian mereka kepada perintah Allah swt dan hanya mengucap syukur di mulut tetapi gagal mempraktikkan dan beramal dengan sejujur-jujurnya.Mereka yang lalai hanya beramal sekadar "melepaskan batuk di tangga" tanpa ilmu dan hanya secara ikut-ikutan.Sesungguhnya mereka telah menzalimi diri mereka sendiri dan alangkah ruginya kerana hanya bersungguh-sungguh merebut peluang mencari harta dunia tetapi mempelajari agama secara sambil lewa sahaja.
Sesungguhnya segala kemusnahan dan musibah yang berlaku adalah kerana dosa dan kesalahan manusia itu sendiri. Dari itu berbanyakkanlah bersyukur dengan menambahkan amalan sebagai bekalan untuk dibawa ke akhirat nanti.Dunia ini hanyalah sebagai transit untuk kita dan yang kekal hanyalah alam akhirat.Kembalilah kepada Allah dan rasulNya, dan itulah yang sebaik-baiknya.

No comments: