Sunday, September 6, 2009

Tarawikh Oh Tarawikh!!!!!!!!

Saban tahun perkara yang sama akan berlaku dalam bulan Ramadhan khasnya dalam menjalankan ibadah solat Tarawikh di masjid. Ia seolah-olah sudah menjadi satu trend di mana masjid-masjid mulai lengang apabila memasuki 2 minggu Ramadhan. Syaitan dan Iblis sudah ditambat agar tidak menggangu-gugat umat Islam untuk beribadat, namu nafsu masih lagi mengawal keadaan menggantikan tempat Syaitan dan Iblis.
Yang lebih malang lagi ada di antara mereka yang langsung tidak terdetik di hati untuk mengimarahkan masjid-masjid dan surau-surau dalam bulan yang penuh dengan seribu rahmat ini. Berbagai-bagai alasan yang diberi agar diri terlepas daripada mengunjungi masjid-masjid dan surau-surau untuk sama-sama berjemaah solat Tarawikh. Ada yang beralasan ianya solat sunat, kenapa nak kecoh-kecoh. Ada pula yang berkata, alahai...Tarawikh boleh buat di rumah sendirian macam Nabi pernah buat.(entahkan buat entahkan tidak).
Kenapakah fenomena ini masih berlaku dalam masyarakat kita? Jawapan yang pernah saya berikan kepada sahabat-sahabat yang bertanya tentang hal ini ialah, mereka-mereka ini tidak pernah melazimkan diri untuk berjemaah di masjid-masjid sewaktu bulan-bulan yang lain. Maka mereka akan merasa gelisah apabila berada lama sedikit di masjid, apatah lagi nak bertarawikh yang banyak rakaatnya.
Nampaknya masih belum ada kesedaran di hati mereka-mereka ini walaupun berbagai-bagai peristiwa yang tak terjangkau dalam akal fikiran kita sudah ditunjukkan oleh Allah swt.Musibah, bala bencana, kiamat kecil, penularan wabak penyakit dan macam-macam lagi, namun kekerasan hati mereka masih belum lagi dapat dilembutkan. Ini disebabkan kurangnya zikir untuk melembutkan hati yang keras. Apakah cukup amal yang kita lakukan ini dengan hanya beralasan itu dan ini? Jika Allah swt tidak pernah berkira dengan hambaNya, kenapakah hambaNya terlalu berkira denganNYa. Kalau nak dihitung amal yang kita lakukan di dunia ini, rasanya masih belum cukup lagi untuk membayar nikmat sebelah mata yang dianugerahkan oleh Allah swt kepada kita. Apa lagi untuk kita membeli syurga Allah dengan amal kita yang sedikit ini. Semoga Allah swt memberi rahmatNya, kasih sayangNya dan kesihan dengan hambaNya di bulan yang mulia ini.

No comments: