Thursday, April 29, 2010

Sultan Selangor - Contoh Sultan Yang Tegas.

Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah, hari ini bertitah sesiapa yang tidak bersetuju dengan peraturan larangan berpolitik di masjid dan surau supaya tidak perlu datang ke negeri itu. Jelas baginda, tujuan larangan masjid daripada digunakan sebagai pentas politik adalah untuk menjaga kesucian dan keharmonian tempat ibadah itu.
"Ini adalah kerana masjid dan surau merupakan tempat umat Islam berkumpul bagi melaksanakan amal ibadat dan mengeratkan silaturahim sesama mereka. "Sekiranya masjid dan surau dibiarkan sebagai pentas kempen politik adalah dikhuatiri ia akan disalahgunakan oleh pihak tidak bertanggungjawab dengan melakukan perbuatan yang boleh mencemari kesuciannya seperti caci mencaci, fitnah memfitnah, tohmahan yang tidak berasas dan memburukkan keperibadian seseorang," titah baginda ketika merasmikan Sekolah Agama Menengah Tinggi Hisamuddin di Jalan Kota, Klang. Baginda berititah, jika ingin datang ke Selangor, mereka yang terbabit hendaklah mematuhi segala peraturan dan undang-undang yang telah ditetapkan. "Jika sekiranya seorang itu tidak bersetuju dengan peraturan yang telah ditetapkan di Selangor ini, maka hendaklah beliau mengelakkan diri daripada datang ke negeri ini." Sultan Sharafuddin memberikan penjelasan itu memandangkan ada sesetengah ahli politik mempertikaikan titah baginda dan menganggapnya sebagai karut dan peninggalan penjajah.

Menurut bagin

da, keadaan adalah berbeza pada zaman Nabi Muhammad SAW yang berceramah di masjid pada zamannya untuk menyedarkan umat Islam supaya mengukuhkan perpaduan kerana ketika itu umat Islam diancam dan diserang oleh musuh-musuhnya. Baginda bertitah Rasullullah tidak menyebar fitnah atau menghina orang lain di dalam masjid sebagaimana yang berlaku sekarang.

"Justeru adalah tidak munasabah bagi membandingkan peranan Rasullullah SAW menggunakan masjid untuk berpolitik dengan keadaan sekarang yang mana ahli-ahli politik mengambil kesempatan untuk menggunakan masjid sebagai platform untuk menyebarkan agenda politik mereka," titah baginda.

Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat pada 23 April lalu menempelak Jabatan Agama Islam (JAIS) yang melarang pemimpin politik berceramah di masjid untuk kepentingan politik. "Siapa ajar tak boleh cakap politik dalam masjid. Allah memerintah manusia dengan keadilan. Keadilan ada urusan politik, dibaca dalam al-Quran, dalam masjid," katanya sambil membaca sepotong ayat al-Quran.

"Allahu Akbar, kita azan, ini politik. Mengajak orang ramai pergi ke masjid, ini politik... Ini kerja-kerja saki baki ajaran penjajah barat yang mengasingkan ajaran agama dan politik... Ini adalah ajaran karut yang ditinggalkan oleh Inggeris yang diterima oleh manusia Muslim. (Saya) rasa dukacita," katanya.

ulasan: Ketegasan Sultan Selangor dalam menetapkan peraturan harus dijadikan contoh oleh Sultan-Sultan yang lain.Dalam isu kalimah Allah juga, baginda adalah yang mula-mula sekali mengeluarkan titah agar golongan Kristian tidak dibenarkan menggunakan kalimah Allah di gereja.
Selain pemimpin politik yang menganggap undang-undang yang ditetapkan sebagi karut dan peninggalan penjajah, pemuka-pemuka Wahabi seperti Dr Asri dan Dr Juanda juga pernah mengeluarkan kenyataan yang sama apabila mempertikaikan isu tauliah. Lihat petikan di bawah:

Tauliah isu lapuk diwarisi penjajah - Mufti Perlis

KUALA LUMPUR 2 Nov. - Isu tauliah mengajar agama adalah isu lapuk yang diwarisi sejak zaman penjajah, kata Mufti Perlis, Dr. Juanda Jaya. - Utusan Malaysia.

Maka dengan titah Sultan Selangor yang tegas kepada semua pihak yang ingin berceramah baik dalam isu politik ataupun yang ingin menyampaikan fahaman yang pelik-pelik, perlulah mengikut peraturan dan undang-undang yang telah ditetapkan oleh Jabatan Agama Islam Negeri Selangor. Jika tak mahu ikut peraturan, bak kata Sultan Selangor, tak payahlah berfikir nak datang ke Selangor untuk berceramah. Kepada pemuka-pemuka Wahabi yang tegar, jangan ambil ringan apa yang dititahkan oleh Sultan Selangor, dan kalau degil juga, kena tangkap, jangan cuba nak salahkan Jabatan Agama Islam Negeri Selangor kerana mereka menjalankan tanggung-jawab mereka seperti apa yang dititahkan oleh Sultan Selangor sebagai ketua agama Negeri Selangor.


Tuesday, April 27, 2010

Masjid Kristal .......Indah Tanpa Roh.


Masjid Kristal, Kuala Terengganu.
Mimbar Dan Dalaman Masjid Kristal.

Baru-baru ini saya sempat mengunjungi Masjid Kristal yang menjadi lambang kemegahan Negeri Terengganu sebagai Pusat Pelancongan yang diberi nama sebagai Pusat Tamadun Islam.Dalam pada itu ramai juga para pelawat yang datang, baik dari dalam negara mahupun dari luar negara. Cantik, indah, ada kelas dan macam-macam lagi pujian yang dilafazkan oleh para pengunjung masjid ini apabila mereka merakamkan gambar kenang-kenangan untuk dibawa pulang.
Penulis di hadapan Masjid Kristal.

Sewaktu memasuki ruang solat masjid ini untuk melakukan Solat Sunat Tahiyatul masjid, saya bertanya-tanya kenapakah masjid ini hanya dikunjungi orangramai dengan melihat-lihat luaran sahaja.Sehinggalah saya selesai solat sunat dan beriktikaf selama hampir setengah jam, namun tidak ada seorangpun yang masuk untuk sekurang-kurangnya solat sunat dua rakaat sebagai menghormati masjid itu sendiri.Apakah yang menghalang mereka daripada berbuat demikian sedangkan kita dituntut untuk melakukan solat sunat Tahiyatul masjid apabila kita mengunjungi mana-mana masjid sekalipun.
Masjid yang begitu indah dengan seni binanya yang menelan belanja jutaan ringgit ini, sebenarnya sunyi dari segi pengisiannya. Siapa dia ahli kariah masjid ini jika ia dibina di tempat yang jauh dari manusia. Terdetik juga di fikiran saya, siapakah jemaah-jemaah yang akan mengimarahkan masjid ini sewaktu solat fardhu ingin didirikan.Apakah cukup fungsi masjid ini didirikan hanya semata-mata untuk menarik pelancong agar berkunjung ke Terengganu?
Saya sempat juga meninjau-ninjau di masjid yang terletak di seberang sungai di sebuah kampung.Ternyata walaupun masjid di kampung berkenaan tidak seindah Masjid Kristal dari segi binaan dan perhiasannya, namun ia mampu menarik lebih ramai jemaah untuk melakukan solat fardhu berjemaah. Ini ditambah lagi dengan pengisian majlis ilmu yang diadakan selepas Solat Subuh dan Maghrib.Ternyata walaupun sesuatu masjid itu indah dan cantik dari pandangan mata manusia, namun jika tanpa pengisian atau "rohnya", belum tentu ianya dipandang cantik dan indah oleh Allah swt. Apakah Masjid Kristal didirikan hanya semata-mata untuk daya tarikan pelancongan tanpa memikirkan ia dibina untuk diimarahkan oleh jemaah-jemaah setiap kali waktu solat? Satu persolan yang harus kita fikirkan bersama atau lebih tepat lagi.....lu fikirlah sendiri.

Friday, April 23, 2010

Hebahan Majlis Ilmu.

Klik Untuk Besarkan.

Majlis Maulidul Rasul s.a.w & Haul Al Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani r.a.

Tempat: Masjid Negara Kuala Lumpur.

Tarikh: 1 JamadilAkhir 1431H/15hb. May 2010 (Sabtu)

Jam: 5.00 pm - 9.00 pm.

Penceramah:

1) Prof. Dr. Ahmad Obaid Al-Kubaisi (Scholar of Iraq & UAE)
2) Maulana Al-Sheikh AfeefUddin Al-Jalaini, Chairman of Al-Wariseen Trust.
3) Habib Umar Hamid Al-Gailani, Mekah.
4) Habib Hassan Bin Mohamed Salim Al-Attas, Singapore.
5) Syed Abbas Bin Alawi Al-Maliki Al-Hasani, Mekah.
6) Dr. Muhammad Uthman El-Muhammady (ISTAC), Malaysia.
7) Prof. Dr.hmed Omar Hashim, Former President of Al-Azhar University, Egypt.

Semua muslimin dan muslimat dijemput hadir beramai-ramai.


Thursday, April 22, 2010

Mantan PM = Mantan Mufti.

PUTRAJAYA 21 April - Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, umat Islam perlu membuka minda mereka kepada penafsiran agama yang lebih ‘masuk akal’ dan sejajar dengan perkembangan zaman.

ulasan: Penafsiran agama kalau nak ikut "masuk akal", sebab dah rasa terlampau cerdik, alamat hancurlah agama itu.Agama bukan semata-mata boleh difikirkan ikut akal sebab banyak perkara-perkara ghaib yang akal kita tak sampai nak memikirkannya.Kisah Isra' dan Mikraj pun kalau ikut akal memang tak logik, jadi nak tolak juga ke?Orang yang dah mati beribu-ribu tahun, malah ada yang mati kena bom dan hancur tetapi akan dihidupkan semula untuk dihitung amal perbuatannya, kalau ikut akal, logik ke? Inilah akibatnya kalau rasa dah terlampau cerdik maka hukum akal nak digunakan dalam memahami agama.Maka orang yang berkata perlu memahami agama ikut "masuk akal" inilah yang pernah berkata, sewaktu di zaman Rasulullah s.a.w dahulu tak ada gillete (pisau cukur) dan payah nak jumpa air, maka Rasulullah s.a.w tak adalah bercukur janggutnya.Kata-kata ini disebabkan ikut hukum akal yang rasa dah cerdik sangat.

Bekas Perdana Menteri berkata, ini kerana umat Islam amat bergantung kepada penafsiran yang dilakukan oleh para ulama dalam memahami serta mengamalkan ajaran agama.

ulasan: Kalau kita tak bergantung kepada penafsiran ulama, siapakah yang layak nak buat tafsiran? Apakah boleh kita membuat tafsiran sendiri dengan merujuk dari terjemahan Al-Quran sahaja?Ini juga satu kata-kata yang membahayakan umat Islam sehinggakan merasa diri lebih hebat membuat penafsiran tanpa merujuk kepada ulama.Ulama adalah pewaris Nabi yang diamanahkan untuk mewarisi apa yang ditinggalkan oleh Nabi dan menyampaikannya kepada umat Islam.Tak nak ikut ulama, nak ikut kepala hotak siapa!!!!!

Bagaimanapun, beliau berkata, penafsiran itu tetap terdedah kepada kesilapan selain kadang kala berlaku pertentangan besar di kalangan segelintir ahli tafsir.

“Kita ikuti hingga terikat kepada tafsiran mereka seolah-olah mereka tidak silap sedangkan mereka adalah manusia biasa.

ulasan: Memang betul, ulama juga manusia biasa tetapi mereka adalah orang yang paling layak melakukan penafsiran dan bukannya kita yang serba jahil ini. Urusan agama kalau dilakukan oleh yang bukan ahlinya maka akan berlakulah kerosakan yang maha dasyat.Siapa yang lebih banyak melakukan kesilapan dalam penafsiran agama, ulama ataupun kita yang jahil? Berkata-kata dengan slogan ulama adalah manusia biasa ini selalu dicanangkan oleh pemuka-pemuka Wahabi sahaja, dah terikut-ikut ke rentak mereka!!!!!Kalau rasa dah hebat cuba buat tafsiran satu surah dan ulama satu surah, tengok siapa yang paling banyak membuat kesilapan, ulama ataupun kita.Terjemahan Al-Quran pun masih terkial-kial, nak sentuh bab tafsir....Nauzubillah......

“Jadi kita perlukan tafsiran yang masuk akal pada zaman ini dan ia (tafsiran) berbeza-beza dari satu zaman ke zaman,” katanya.

ulasan: Eloklah kalau nak ubah tafsiran ikut zaman, maka sebab itulah hukum hudud ditolak mentah-mentah dengan alasan ramai umat Islam akan kudung tangan dan kakinya jika hukum hudud dilaksanakan.Zaman sekarang aurat perempuan dah tak kisah lagi sebab ikut tafsir moden, tak payah ikut tafsiran ulama terdahulu.Jangan cabar Allah untuk menukar akal kita daripada waras kepada gila sebab terlampau sangat nak ikut hukum "masuk akal".Takut-takut daripada "masuk akal", terus "hilang akal", inilah dia fatwa sesat.

Menurut Dr. Mahathir, pada zaman dahulu ramai ahli tafsir mengemukakan pandangan mereka sehingga ada yang ditahan atau diusir dan terpaksa pergi ke tempat yang lebih bebas untuk mengeluarkan pandangan.

ulasan: Ahli tafsir yang tak betul daripada golongan Wahabi memang patut ditahan dan diusir. Kenapa ulama seperti Almarhum Dato' Ishak Baharom, Mantan Mufti Selangor dulu ditamatkan perkhidmatannya?Siapa dia yang menghalang Dato' Haron Din, Dato' Ismail Kamus daripada menyampaikan kebenaran dan menegur pemimpin yang tak betul?Mereka juga berhak menyampaikan pandangan mereka berteraskan daripada hukum Allah yang sebenar tetapi tak dibenarkan berceramah sewaktu Mantan PM ini berkuasa.Berapa ramai ulama yang tidak bebas menyampaikan kebenaran sewaktu orang ini berkuasa, tapi kini nak bagi pula Mantan Mufti Wahabi ini kebebasan...tak payahlah.

“Ada raja yang zalim suruh ulama keluarkan tafsiran yang disukai oleh raja… sehingga 200 tahun pandangan itu diterima.

“Ini tekanan yang dihadapi ulama,” katanya.

ulasan: Dulu ulama ditekan sewaktu orang ini berkuasa, dah lupa ke?Mufti kata jangan benarkan konsert Micheal Jackson diadakan, haram bagi orang Islam memasuki pertandingan ratu cantik, orang ini komen macam-macam pasal Mufti.Benarlah bak kata orang ini sendiri "Melayu Mudah Lupa".

Justeru, beliau berkata, umat Islam perlu bersikap terbuka kepada perbezaan tafsiran agama.

ulasan: Siapa yang tidak bersikap terbuka dalam hal ini, Ahli Sunnah Wal Jamaah ataupun Wahabi?Wahabi tak nak beramal dengan berzikir, tahlil, baca Yasin, berqunut, baca Al-Quran di kubur, itu mereka punya pasal sebab mereka ini jenis malas nak beramal. Maka bila kami buat dituduhnya macam-macam, bidaah lah, sesatlah, syiriklah dan banyak lagi fatwa Wahabi yang membuatkan kami bangkit menentang mereka.

Katanya, penafsiran tersebut perlu dipastikan tidak akan membawa kelemahan kepada umat Islam.

“Kalau tidak dapat terima (perbezaan tafsiran), kita kembali kepada al-Quran seperti kata pepatah Melayu, kalau sesat (di hujung) jalan, kembali ke pangkal jalan,” katanya.

ulasan: Baguslah kalau nak kembali ke pangkal jalan dengan berpandukan Al-Quran. Jangan cakap tak serupa bikin sudahlah.Yang pertama sekali perlu tarbiah anak dan isteri kita kerana merekalah orang yang paling hampir sekali dengan kita.Nak tarbiah apa? Kalau tak tutup aurat, suruh tutup aurat, kalau dok bergelumang dengan rasuah, hentikan semua tu, kalau dok fitnah orang liwat sana liwat sini, tak payahlah nak hebah-hebahkan dan banyak lagi yang kita kena ikut.Kalau rasa-rasa tak cukup amalan untuk dibawa ke akhirat, umur masih ada ni lebih baik kita sibukkan diri dengan beramal banyak-banyak sebab rasanya dalam usia sebegini, tak payah lagilah kita dok sibuk dengan urusan duniawi.Akhir sekali, janganlah kita persiakan umur kita dengan membaca buku-buku Wahabi yang tak memberi apa-apa manafaat, lebih baik baca Al-Quran, sudahlah.........sebab Mantan Mufti tu bukannya ahli tafsir, buat apa kita nak ikut.



Wednesday, April 21, 2010

Jadual Kuliah Masjid Darul Ehsan Taman TAR.

Klik untuk besarkan.

Jadual kuliah di atas adalah untuk bulan April 2010 yang diadakan di Masjid Darul Ehsan Taman TAR, Ampang. Muslimin-muslimat dijemput hadir kerana penceramah-penceramah yang dipilih adalah di kalangan mereka yang benar-benar memperjuangkan Ahli Sunnah Wal Jamaah tanpa takut dan gentar.
Bagi penyokong-penyokong Wahabi tegar, boleh juga datang tapi jangan dok buat kacau, nanti kena halau. Di antara penceramah-penceramahnya ialah Al-Fadhil Ustaz Mahfuz al-Subki, Ustaz Zamihan al-Ghari, Ustaz Drs. Sapawi Che Mat, Ustaz Dr Azhar Ya'akub, Ustaz Abdul Halim Saad, Ustaz Shaari Che In dan beberapa tokoh lagi. Pengajian Tuan Syeikh Fuad al-Maliki ditangguh selama 2 bulan, namun al-Fadhil Syeikh Fuad tetap menyampaikan ilmunya di rumah beliau sendiri.
Sama-sama kita terus memperjuangkan aqidah Ahli Sunnah Wal Jammah yang sebenar agar umat Islam tidak terus diperdaya oleh pemuka-pemuka Wahabi.

Tuesday, April 20, 2010

Tajdid Atau Meruntuh.





MINGGU lepas, kita telah cuba memurnikan kefahaman tentang tajdid atau pembaharuan dalam Islam. Ia supaya kita tidak tersilap dalam memahami dan menghayatinya. Tersilap memahami tajdid dalam Islam bukannya perkara kecil kerana ia boleh membawa akibat yang besar.

Ia boleh menyebabkan seseorang itu menolak kesepakatan dan pandangan yang kuat dalam cabang-cabang utama agama akidah-syariah-akhlak.

Salah faham terhadap tajdid juga boleh mendorong seseorang itu memandang rendah, memperlekeh bahkan menghina tokoh-tokoh ulama pewaris Nabi SAW.

Di peringkat masyarakat dan umat pula, faham tajdid yang salah boleh menimbulkan perpecahan lantas melemahkan kekuatan dalaman dan jati diri umat. Suatu keadaan yang sentiasa ditunggu-tunggu oleh mereka yang iri hati dengan Islam.

Asas kerangka faham tajdid

Tajdid dalam Islam fokusnya adalah orang Islam, masyarakatnya dan negaranya serta bukannya fahaman dan ajaran Islam yang dijamin terpelihara sepanjang zaman.

Islam sebagai modul kehidupan bermula cemerlang dan kemudiannya berpindah dari generasi ke generasi di bawah perhatian dan pemeliharaan Rabbul Jalil sebagaimana yang selayaknya bagi risalah terakhir bagi manusia seluruhnya.

Mungkin ada yang mencebek dan menuduh naif terhadap pernyataan ini sedangkan ia sebenarnya suatu sikap sangka baik atau husnu dzan yang sangat kena pada tempatnya.

Ia adalah sikap yang berasaskan pelbagai nas-nas wahyu termasuklah ayat-ayat al-Quran yang memuji generasi para sahabat dan memperakui umat ini sebagai khaira ummah - umat terunggul.

Allah SWT sendiri juga telah mengisytiharkan kesempurnaan dan keunggulan modul ini dengan firman-Nya: Pada hari ini Aku sempurnakan bagi kamu agamamu dan Aku sempurnakan ke atas kamu nikmat-kurniaan Ku, dan Aku reda Islam itu menjadi agama kamu. (al-Maaidah: 3)

Rasullullah SAW pula mengiktiraf keunggulan generasi umat Islam dalam kurun-kurun terawal dalam memikul dan menghayati risalah ini. Keunggulan dan kehebatan generasi awal Islam sebagai juara-juara kemanusiaan dan ketamadunan juga merupakan suatu fakta sejarah yang diakui kawan dan lawan.

Bagi umat Islam beriman dan baik fitrahnya pula, ia turut menjadi suatu hakikat yang dapat dirasai di benak hati dan bukan sekadar hujah aqali.

Tajdid sekularis dan tajdid Modenis

Mengakui tentang permulaan Islam yang bercahaya sebegini akan mengenepikan hujah para 'mujaddid sekularis dan liberalis' yang sering bercakap seolah-olah ajaran Islam turut perlu melalui suatu proses pendewasaan bertahap-tahap atau evolusi sebelum ia menjadi sempurna.

Kelompok 'mujaddid sekularis dan liberalis' ini biasanya muncul dari luar. Luar dalam erti kata suara pengkaji dan pemerhati bukan Islam atau para orientalis yang menggunakan kerangka faham mereka yang asing daripada kerangka Islam. Luar juga boleh diertikan sebagai suara dari kalangan orang Islam sendiri tetapi daripada kalangan mereka yang bukan daripada latar belakang pendidikan agama.

Mereka ini juga sering mendatangi Islam dengan kerangka minda yang asing lantas gagal menilai Islam dengan neraca yang saksama. Mungkin sahaja apa yang sebenarnya sisi kekuatan pada Islam akan dilihat sebagai kelemahan dan cuba dirombak dan dihilangkan.

Contohnya, luas dan terperincinya hukum-hakam syarak mereka lihat sebagai mengongkong dan melemaskan sedangkan ia menjadi antara faktor penjamin jati diri dalaman umat.

Di sudut gelanggang yang lain, terdapat pula kelompok 'mujaddid modenis Islamis' yang muncul dalam kalangan umat Islam sendiri.

Kecenderungan ini ada juga muncul dari kalangan yang berpendidikan agama tetapi telah terhimbau dengan aliran-aliran dan tokoh-tokoh tertentu yang tidaklah mewakili arus perdana dan majoriti umat.

Berbeza dengan kelompok 'mujaddid sekularis liberalis', kelompok ini tidaklah meragui kesempurnaan Islam di kurun-kurun awalnya. Mereka masih bertolak daripada asas keimanan tetapi dengan kerangka 'tajdid' agama yang berasaskan prasangka bahawa generasi ulama selepas itu telah gagal memahami Islam dan menyampaikannya secara murni kepada generasi seterusnya.

Hanya sesudah banyak ratus tahun kemudiannya barulah muncul beberapa tokoh ulama dan pemikir Islam dalam pelbagai bidang yang membawa pendekatan memahami Islam yang mereka anggap lebih tepat dengan generasi awal atau para salafus soleh.

Inilah sebabnya mereka yang cenderung kepada aliran ini suka menggelarkan diri mereka sebagai beraliran salaf atau salafiy. Mereka juga melaungkan semboyan kembali kepada al-Quran dan al-Sunnah dengan nota kakinya: tanpa perlu perantaraan tafsiran dan huraian ulama silam.

Di antara tokoh-tokoh ulama dan pemikir yang menjadi rujukan aliran ini ialah Ibnu Taimiyyah, muridnya Ibnul Qayyim, Muhammad bin Abdul Wahhab, Muhammad Abduh, Rashid Ridha dan Nasiruddin al-Bani.

Pemikiran tokoh-tokoh mempengaruhi pengikut aliran ini ke tahap dan dengan cara yang berbeza hingga aliran ini bukanlah aliran yang tunggal dan homogenous sifatnya. Sesama pecahan aliran ini pun ada banyak percanggahan pandangan.

Adalah sukar untuk memetakan aliran yang rencam ini jika berbanding kesepaduan aliran arus perdana Islam. Walau bagaimanapun, aliran 'mujaddid modenis Islamis' ini tetap bersatu dalam keengganan mereka menerima-pakai acuan akidah-syariah-akhlak yang sudah baku hasil saringan generasi ulama silam.

Jika diteliti baik dari sudut nas wahyu mahupun fitrah yang sejahtera, kedua-dua aliran 'tajdid' yang kita sebutkan di atas adalah tidak secocok dengan Islam.

'Tajdid' sekularis jelas tidak berpijak di atas asas keimanan malah bertitik-tolak daripada kecurigaan. Sesetengahnya sampai ke tahap kebencian terhadap Islam itu sendiri. Sebagai suatu gagasan luar ia juga bercakap dengan bahasa dan istilah yang asing lantas lebih mudah dirasai kejanggalannya.

Maka rata-ratanya aliran 'tajdid' ini kurang mendapat tempat di kalangan umat yang solat dan berzakat. Khalayak awam pun cenderung menolak tanpa perlu diyakinkan dengan hujah yang panjang lebar.

Lain halnya dengan 'tajdid modenis Islamis' yang datangnya dari dalam tubuh masyarakat Islam itu sendiri. Ia berbicara dan memakai pakaian Islam. Khalayak awam mungkin sukar untuk menghuraikan di mana silap dan bezanya aliran ini dengan aliran arus perdana.

Malah sekali dengar, hujah disokong nas yang dibawa untuk mendokong 'pembaharuan' yang dibawa kedengaran berasas dan ada logiknya. Pendek kata para ustaz pun jika tidak menelaah rujukan dan perbahasan khusus tentang aliran tidak akan benar-benar jelas tentang selok-belok perbahasannya.

Ada persamaannya di sini dengan perbahasan antara Ahli Sunnah dan Syiah dalam Islam. Mereka yang tidak merujuk bahan-bahan khusus mengenainya tidak mudah untuk menanganinya.

Mereka yang meneliti tentang hakikat 'tajdid' dalaman ini akan menemukan bahawa aliran ini mempunyai datang dengan pakej yang tersendiri. Walaupun ia mungkin kelihatan berani, progresif dan dinamik dalam mengulas sesetengah persoalan semasa pada asasnya aliran ini tetap membawa bersamanya beberapa fahaman-fahaman yang bercanggah dengan kesepakatan umat dalam akidah, syariah dan akhlaknya.

Isu-isu yang diperjuangkan dan hendak ditajdidkan pula sering berada dalam ruang khilafiah yang sepatutnya tidak boleh menjadi punca pertelingkahan.

Oleh kerana isu-isu yang ditimbulkan oleh aliran 'tajdid' dalaman ini mudah menimbulkan kekeliruan dan kesamaran, polemik, perbahasan dan perdebatan terbuka bukanlah cara yang paling berkesan menanganinya.

Jika dibiarkan juga pandangan-pandangan ini disebarkan di tengah-tengah masyarakat, dalam sekian ramai yang mendengar tetap akan ada yang terpengaruh.

Ajaran yang jelas-jelas sesat seperti Ayah Pin dan 'Rasul' Kahar pun ada pengikutnya yang masih setia.

Pepatah Arab mengatakan Likulli Saaqitin Laqiit, "tiap yang gugur itu ada yang mengutipnya". Menyedari hal itu, pihak berkuasa yang sedar dan bertanggungjawab perlu bertegas mengawal fahaman-fahaman yang menyeleweng.

Ancaman terhadap pegangan agama adalah lebih berbahaya berbanding persoalan-persoalan lain.

Sebab itulah Imam Ibnu Hajar al-Haithami apabila ditanya tentang hukumnya seseorang menimbulkan keraguan terhadap imam-imam Ahli Sunnah turut memetik tindakan tegas yang diambil oleh Saidina Umar al-Khattab terhadap seorang lelaki bernama Dubay yang membahaskan ayat dan hadis mutasyabihat secara terbuka di tengah masyarakat.

Dubay ditangkap dan dihukum sebat sehinggalah dia bertaubat. Memang kelihatan keras dan tegas tetapi sesuailah dengan besarnya maslahah yang hendak dipelihara. (al-Fatawa al-hadithiyyah)

Monday, April 19, 2010

Maaf Kepada Semua.

Dalam pertuturan, perbahasan, penulisan baik dalam media elektronik, media cetak ataupun media alternatif, kadang-kadang kita melakukan kesilapan dalam menyampaikan mesej dan adakalanya ia disalahtafsir oleh seseorang. Begitu juga dengan saya yang sekian lama sudah menulis, adakalanya melakukan kesilapan yang tak sepatutnya berlaku. Apatah lagi bila kita menulis tentang sesuatu perkara dengan menyatakan "tempat" berlakunya peristiwa tersebut.Walaupun ianya hanya umum, namun meletakkan tempat berlakunya sesuatu perkara menjadikan ianya bukan lagi umum. Maka saya telah mengedit semula penulisan tersebut tanpa menyatakan nama tempat ianya berlaku.
Penulisan di blog dilakukan oleh ramai orang untuk meluahkan apa-apa sahaja baik dari peringkat menteri, ahli politik, cendiakiawan, tok guru, ustaz,ketua jabatan sehinggalah ke peringkat orang bawahan. Ia telah menjadi satu medan media alternatif baik untuk memuji,mengkritik, mengampu ataupun menceritakan tentang persekitaran yang berlaku.Secara tidak sedar pengaruh blog semakin berkembang hingga mencecah jutaan nama.
Sebagai penulis blog, saya pernah memuji dan mengkritik sesuatu yang saya rasa perlu untuk diutarakan.Dalam ceramah-ceramah agama, ustaz-ustaz adakalanya akan menempelak orangramai baik dari kalangan jemaah ataupun bukan jemaah, namun di hujung kritikannya, beliau akan berkata, "bukan di sini ianya berlaku....tapi tempat saya..." Saya harus mencontohi apa yang dikatakan oleh sebahagian penceramah ini. Adakalanya kritikannya pedas, maka sesiapa yang berkaitan akan panas telinga mendengarnya tetapi bagi yang tidak, mereka mengiyakan sahaja kata-kata ustaz tersebut.
Penulisan saya tentang beberapa isu yang berlaku mungkin telah memanaskan keadaan. Seorang anak muda telah berjumpa dan menegur saya menulis tentang isu-isu yang berlaku.Walaupun penulisan tersebut tidak menyatakan nama-nama yang terlibat, namun saya akui kesilapan saya meletakkan nama tempat berlakunya peristiwa tersebut. Maka dengan itu rasanya tidak salah untuk saya meminta maaf di atas ketidakperihatinan saya itu. Saya berterima kasih kepada anak muda tersebut di atas tegurannya itu tetapi untuk saya berhenti menulis seperti apa yang disarankan olehnya tidak mungkin akan berlaku. Maka alternatifnya ialah saya perlu menjauhkan diri daripada melihat perkara-perkara yang tidak berkenan di hati berlaku dengan melakukan penghijrahan ke tempat yang lebih baik. Memang saya akui bahawa saya telah menulis beberapa kali tentang isu-isu yang terjadi kerana isu-isu tersebut juga berulang-ulang kali pula terjadi. Maka dengan itu saya nekad untuk berhijrah ke tempat yang lebih baik agar tidak lagi mendengar, melihat perkara-perkara yang tak sepatutnya berlaku.
Penulisan saya tentang wahabi juga disentuh oleh anak muda tersebut dengan mengatakan mereka tidak menyusahkan saya. Yang ini saya tolak kerana bagi anak muda tersebut, dia tidak pernah peka dengan apa yang terjadi. Saya menggunakan penulisan saya untuk menentang wahabi secara "counter-back"kerana mereka sering menuduh setiap amalan kami sebagai bidaah, syirik dan sesat. Buktinya di bawah ini:

"Adapun cara-cara ibadat kami adalah berbeza dengan apa yang telah diamalkan oleh pengikut-pengikut mazhab seperti apa yang saya katakan tadi, kerana kami hanya mengamalkan apa yang diperintahkan dan diakui oleh Sunah Rasul sahaja dan kami tidak diperintahkan supaya bertaqlid kepada seorang Imam Mazhab. Oleh itu jika kami dapati ada orang yang mengamalkan Ibadat selain daripada perintah atau dilakukan Rasul, maka kami adalah memandangnya Bid’ah, sedang tiap-tiap Bid’ah itu sesat, dan tiap-tiap kesesatan itu kedalam neraka.

Maka menurut pendapat kami bahawa ibadat Jumaat yang didirikan di Masjid itu banyak dicampuri dengan perkara perkara yang tidak pernah dilakukan oleh Rasulullah dan Sahabat-sahabatnya begitu juga Imam-imam yang Empat. Kami dapati perkara perkara ibadat disitu bercampur gaul dengan bid’ah dari sejak mengambil air sembahyangnya sehinggalah sesudah salamnya, seperti membaca ussali, azan dua kali, membaca Yaa Ma’assiral Muslimin, menaikkan imam, cara-cara kuthbah dan sebagainya."-Hashim Ghani.

Ini berlaku di masjid berhampiran kampung saya sendiri. Mahu bukti lagi anak muda!!!Sila ke link di bawah:

http://www.youtube.com/watch?v=0_ikXmKVwXs

Buku-buku yang ditunjukkan adalah buku-buku yang saya jual di masjid-masjid suatu ketika dahulu. Apakah saya harus berdiam diri membiarkan orang memperlekehkan buku-buku yang saya jual?
Selain itu puak wahabi juga memfitnah guru saya dengan berbagai-bagai tuduhan. Nak diam aja!!!!Maka saya mengambil pendekatan tidak mahu ambil pusing tentang tempat yang saya tidak lagi berkenan dengan melakukan penghijrahan ke tempat lain namun untuk menyuruh saya tidak menulis lagi tentang wahabi, jawapannya tidak sama sekali.
Apapun kepada sesiapa yang terasa dengan tulisan-tulisan saya, saya minta maaf kerana menyatakan nama tempat berlakunya peristiwa tersebut. Saya mungkin akan merindui mendengar bacaan seorang Imam yang amat saya gemari. Tidak mengapa, kerana banyak bacaan-bacaannya saya rakamkan di dalam telefon bimbit saya tanpa beliau sedari dan kerapkali juga saya perdengarkan kepada sahabat-sahabat saya di masjid yang lain. Malah guru saya juga memuji-muji bacaan anak muda ini sebagai yang terbaik. Jumpa lagi jemaah Masjid .............(tak boleh tulis).

Sunday, April 18, 2010

Hijrah Masjid.

Masjid Nurul Hidayah, Kampung Pandan.

Sebagai jemaah biasa, kita bebas untuk memilih masjid untuk berjemaah kerana di Kuala Lumpur dan Selangor terdapat berlambak masjid untuk kita kunjungi.Itu tidak termasuk surau-surau yang berada di sekeliling kita asalkan kita mahu berjemaah. Kita boleh memilih tempat berjemaah yang memberi ketenangan kepada kita tanpa perlu memikirkan apa-apa yang membebani pemikiran untuk terus berjemaah. Jika kita ingin menukar haluan kita untuk berjemaah, pilihlah tempat yang kita suka kerana tiada siapa boleh menghalang penghijrahan kita.
Saya memilih Masjid Nurul Hidayah Kampung Pandan kerana asalnya dulu bertahun-tahun juga saya bersama-sama dengan jemaah di masjid ini bergaul-mesra sehinggakan terasa rindu untuk bertemu mereka semula. Kenapa saya melakukan penghijrahan semula ke masjid ini adalah menurut kehendak hati saya sendiri dan tak perlu dipersoalkan lagi. Sebagaimana yang saya katakan di atas, sebagai jemaah biasa kita bebas untuk memilih di mana kita rasakan tempat yang lebih baik untuk berjemaah asalkan hati kita lebih tenang dan damai. Sepanjang saya berada di Masjid Nurul Hidayah suatu ketika dahulu, tugas saya hanya menunggu azan, solat, bersalaman dan bersurai, tak perlu nak sibuk-sibuk lagi.

Saturday, April 17, 2010

Dr Asri Pengecut!!!!!!!!!!


TUAN GURU HJ SALLEH MENEGUR DR ASRI DALAM KULIAH MINGGUAN BELIAU DI PONDOK SIK, DAN MENCABAR DR ASRI SECARA UMUM DIHADAPAN 3000 AHLI KULIAH


TUAN GURU HJ SALLEH DENGANG LANTANG DAN BERSEMANGAT MEMBERI PENJELASAN ISU DR ASRI KEPADA AHLI KULIAH MINGGUAN KELMARIN 20/11/09.
TUAN GURU MENYERU PELAJARNYA SUPAYA BERPEGANG TEGUH DENGAN AJARAN AHLI SUNNAH , JANGAN SAMA SEKALI TERPENGARUH DENGAN AJARAN DR ASRI .

WALAUPUN DALAM USIA 80-AN TETAPI TN GURU NAMPAK KUAT , BERSEMANGAT DAN BERSUNGGUH2 MEMPERTAHANKAN AHLI SUNNAH .
TUAN GURU BERKATA
"JANGAN SEKALI2 MENGHINA ILMU TAUHID! KITA ADA NAS BELAJAR ILMU TAUHID!
DALAM KITAB KIFAYAH TUL AWAM ADA KATA WAJIB MENDEAHULUI BELAJAR ILMU TAUHID
TANPA TAUHID IMAN KITA TAK KEJAP , ORANG YANG MENGHINA ILMU TAUHID ORANG ITU
JAHIL DAN BERNIAT JAHAT MEROSAKAN AGAMA KITA , NI ULAMA KATA"
"ASRI BAWA PAHAMAN BARU MENGELIRUKAN KITA , KITA BERPEGANG DENGAN FEKAH SYAFIE
KITA KENA TAKLID MAZHAB , KITA BUKAN ALIM DAN TAK LAYAK NAK KELUARKAN HUKUM ,
KITA IKUT APA PENDAPAT ULAMA , ASRI! SIKIT2 NAS, ULAMA BUAT SEMUA ADA NAS LA
IKUT SUDAH LA , KALAU SEMUA NAK NAS MAKA JAHIL SAMPAI MATI KITA . HURUF ALIF
MANA NAS? BA MANA NAS ? TA MANA NAS ? KALAU TAK ADA NAS KENA TOLAK MAKA TAK
PAYAH (TAK PERLU)BELAJAR APA LA..... SAYA KATA ADA NAS . SAYA BELAJAR ADA
SANAD BELAJAR SAMPAI KEPADA ULAMA2 MUKTABAR , KALAU ASRI
CABAR ULAMA , MAI (DIJEMPUT) BEDEBAT DENGAN SAYA ".



Sumber dari pondoktauhid.blogspot.

Friday, April 16, 2010

JAIS vs ASRI - Round 2.


Waran tangkap jika Mohd. Asri tidak hadir

SHAH ALAM 15 April - Waran tangkap akan dikeluarkan terhadap bekas Mufti Perlis, Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin jika beliau gagal hadir dalam tempoh seminggu untuk menjelaskan tentang 'upacara telan air liur' yang didakwanya dilakukan seorang tokoh agama di negeri ini.

Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), Datuk Muhammed Khusrin Munawi berkata, tempoh seminggu yang bermula hari ini hingga 21 April diberi kerana pihaknya belum mendapat kerjasama Mohd. Asri untuk menjelaskan dakwaannya itu.

Beliau berkata, pihaknya sudah mengepos dan menghantar melalui faksimili surat arahan supaya Mohd. Asri hadir membuat penjelasan.

Menurut beliau, surat arahan itu dikeluarkan mengikut Seksyen 7 (1) Enakmen Jenayah Syariah Selangor (Nombor 9) 1995.

"Kita memerlukan maklumat mengenai 'upacara telan air liur' daripada beliau. Sebelum ini kita memang tidak mempunyai maklumat mengenai 'upacara' itu atau menerima aduan mengenainya daripada mana-mana pihak sehinggalah Mohd. Asri mendedahkannya di portal berita Internet.

"Jika Mohd. Asri gagal hadir seperti diarahkan, tindakan akan diambil mengikut Seksyen 58 Enakmen Tatacara Jenayah Syariah Selangor 2003 iaitu mengeluarkan waran tangkap," kata beliau kepada Utusan Malaysia di sini petang ini.

Mohammed Khusrin menegaskan, JAIS tidak mempunyai masalah dengan Mohd. Asri tetapi jika beliau enggan bekerjasama tindakan mengikut undang-undang akan diambil.

Sementara itu Dr. Mohd. Asri mendakwa JAIS mengetahui mengenai kewujudan 'upacara telan air liur' yang melibatkan seorang tokoh agama di negeri ini.

Menurutnya, beliau dimaklumkan bahawa aduan mengenai upacara itu telah dikemukakan kepada JAIS pada Isnin lalu, iaitu hari yang sama beliau membuat pendedahan mengenainya di sebuah portal berita propembangkang.

Beliau bagaimanapun enggan mendedahkan pihak yang dikatakan membuat aduan mengenai kegiatan tokoh agama itu.

Justeru menurut Mohd. Asri, beliau tidak perlu menjelaskan isu itu kepada JAIS kerana pihak berkuasa agama itu sudah maklum mengenai perkara tersebut.

"Saya rasa Pengarah (JAIS) sendiri sudah mengetahui perkara tersebut," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Ulasan: Kebencian serta dendam Dr Asri kepada JAIS serta kedengkian Dr Asri terhadap pengamal Tareqat akan memakan dirinya sendiri. Forum untuk menyampaikan dakwah yang sepatutnya digunakan oleh Dr Asri digunakan untuk menabur fitnah dengan cerita-cerita yang karut marut mengikut selera hatinya yang busuk. Kenapa takut untuk berdepan dengan memberi laporan jika kamu orang yang benar? Cerita direka cipta untuk menarik pengunjung MalaysiaKini membaca artikel bodohnya tanpa ada asas, bukti dan saksi. Daripada kamu wahai Dr Asri membuang masa menulis yang bukan-bukan disebabkan kamu mendakwa sebagai seorang pakar hadis dengan PhD yang ada, adalah lebih baik kamu menulis sebuah kitab yang boleh digunakan oleh umat Islam di dunia ini. Tak tahulah jika kitab yang kamu tulis itu boleh digunakan atau tidak kerana kerja kamu dari dulu sampai kini tak sudah-sudah nak membida'ahkan amalan baik umat Islam, mensyirikkan bacaan-bacaan yang baik, menuduh ulama silam itu dan ini, menuduh umat islam bertakliq buta dan sebagainya. Kalau itulah pengajian yang kamu dapat sewaktu belajar di Jordan dulu, alangkah ruginya negara ini kerana mempunyai seorang yang dipanggil tokoh agama tetapi hanya mempelajari semua kitab-kitab yang tak sampai sahaja. Maksudnya, semua amalan baik yang diamalkan oleh umat Islam dari dulu hingga kini yang dituduh bida'ah, semuanya tak sampai pahalanya.

Adalah lebih malang lagi apabila golongan cerdik pandai yang dianugerahkan akal yang bijak tak boleh menilai penyampaian ilmu oleh Dr Asri baik dan buruknya. Malah ada juga di antara mereka terikut-ikut rentak yang dimainkan oleh Dr Asri, sedangkan rentak yang dimainkan olehnya ternyata hanyalah rentak yang bathil dan sia-sia. Kesihan kita tengok kepada golongan-golongan elit yang diperdayakan oleh Dr Asri kerana tidak tahu bagaimana nak membezakan di antara yang bathil dengan yang hak. Rasanya baik lagi orang kampung yang kerjanya menoreh getah kerana tahu bagaimana nak mantauhidkan Allah walaupun akal fikiran mereka bukanlah dari golongan cerdik pandai yang tak punya sijil Phd sekalipun. Mungkin juga gelaran PhD yang diusung ke sana ke mari oleh Dr Asri membawa maksud (Pakai Hentam Dakwah).

Thursday, April 15, 2010

Wahabi Tak Ikut Mazhab.

Agama Islam yang agung adalah sebuah ajaran yang mulia yang diturunkan oleh Allah swt kepada Nabi Muhammad s.a.w. dan telah dipusakakan sebagai tuntutan hidup bagi orang yang beriman di seluruh dunia hingga hari kiamat. Dua warisan paling penting yang ditinggalkan oleh Rasulullah s.a.w. adalah Al-Quran dan As-Sunnah. Inilah dia harta pusaka yang ditinggalkan oleh Rasulullah s.a.w kepada umatnya.Sabda Rasulullah s.a.w yang maksudnya, "Aku tinggalkan dua pusaka yang kamu tidak akan sesat selama-lamanya selama kamu berpegang teguh kepada keduanya iaitu Al-Quran dan Sunnah Rasulullah s.a.w"-HR Malik.
Rasulullah s.a.w bukanlah seorang hartawan yang memiliki harta melimpah ruah sebagai pusaka bagi umatnya. Yang Baginda tinggallkan hanyalah Al-Quran dan As-Sunnah, itu sahaja untuk umatnya. Lantas sebagai umatnya, kita berfikir untuk terus mengambil langsung pusaka Nabi tersebut dari sumbernya.Inilah yang sering diperkatakan oleh golongan Wahabi bahawa mereka hanya berpegang kepada Al-Quran dan As-Sunnah secara langsung.
Baginda Rasulullah s.a.w telah melantik para ahli warisnya, iaitu para ulama' warasatul anbiya', orang-orang yang soleh yang mengusai ilmu dan mahir dalam ilmu agama dan bukannya seseorang yang masih cetek ilmunya untuk mengambil terus pusaka Rasulullah s.a.w dari sumbernya. Ertinya, Al-Quran dan As-Sunnah adalah peninggalan Nabi s.a.w, sedangkan ahli warisnya ialah para ulama. Ulamalah yang berhak untuk mengambil pusaka yang ditinggalkan oleh Rasulullah s.a.w, dan bukannya orang-orang awam yang masih mentah dalam hal-ehwal agama.
Untuk memahami kandungan Al-Quran secara benar, sangatlah penting bagi seseorang itu memerhatikan dan menunaikan adab-adab serta syarat-syarat penafsiran Al-Quran dan Hadis. Sekarang yang banyak ialah yang sedikit sahaja pemahaman Bahasa Arabnya, malah ada yang langsung tak tahu Bahasa Arab sudah berani menyimpulkan pendapat sendiri mengenai kandungan Al-Quran dengan hanya merujuk kepada terjemahannya sahaja. Inilah yang dilakukan oleh puak-puak Wahabi di negara kita. Para ulama' telah menggariskan bahawa sesiapa yang ingin menafsirkan Al-Quran, mestilah menguasai dan mempunyai 15 jenis ilmu. Maka ini bererti bukan sebarangan orang yang dapat memahami segala apa yang terkandung di dalam Al-Quran itu, baik yang tersirat, tersirat ataupun yang tersembunyi. Di antara ilmu-ilmu itu ialah, Ilmu Lughat (memahami maknanya), Ilmu Nahwu (tatabahasa hubungan antara satu kata dengan kata yang lain dan i'rab, perubahan bunyi setiap huruf akhir dari satu kalimat), Ilmu Sharaf, Ilmu Isytiqaq, Ilmu Ma'ani, Ilmu Bayan,Ilmu Badi', Ilmu Qiraat, Ilmu 'Aqaid, Ushul Fiqh, Asbabun Nuzul, Nasikh-Mansukh, Hadith dan lain-lainnya. Tanpa mempunyai ilmu sebegini maka mereka telah menempah tiket ke Neraka sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud, "Barangsiapa yang mentafsirkan Al-Quran dengan akalnya (pendapat sendiri), maka ambillah tempat duduknya di Neraka" -HR Tarmizi.
Hari ini kita lihat betapa ramainya orang yang mengingkari ulama atau madzhab dengan mengatakan tidak ada dalil di dalam Al-Quran ataupun Sunnah yang menyuruh kita mengikut madzhab.Yang lebih ekstrem lagi apabila mereka mengatakan bahawa Imam Syafi'e, Hambali, Maliki dan Hanafi itu bukan Nabi dan mereka juga bukan maksum, boleh tersalah dalam fatwanya. Kalaulah Imam Syafi'e yang ahli Al-Quran dan hafal 600 ribu Hadis Nabi boleh tersalah, apalagi orang awam yang hanya hafal sikit-sikit aja Al-Quran dan Hadis. Begitu juga dengan Imam Hambali yang hafal Al-Quran dan hafal satu juta hadis dikatakan tersalah, siapa kita kalau nak dibandingkan dengan mereka yang hanya ada sijil dan cuba-cuba pula nak I'ttiba. Inilah yang berlaku kepada puak-puak Wahabi yang mendabik dada kononnya mereka hanya mengikut Al-Quran dan As-Sunnah.
Puak Wahabi mengatakan bahawa agama kita hanya memerintahkan kita mengikut Al-Quran dan As-Sunnah, bukannya mengikut madzhab-madzhab.Inilah dia racun yang sering didendangkan oleh ustaz-ustaz Wahabi dan amat berbahaya sekali kepada umat Islam. Seolah-olah Imam-Imam madzhab tersebut berfatwa dalam hukum agama terkeluar dari hukum Allah dan RasulNya. Puak Wahabi menganggap mereka lebih 'alim daripada Imam-Imam madzhab dengan mengatakan bahawa fatwa-fatwa para Imam madzhab hanyalah mengikut pendapat-pendapat mereka sendiri. Na'udzubillah....................

Wednesday, April 14, 2010

Imam Dan Bilal Mogok!!!!!!

Jam penanda masuknya waktu Solat Subuh di masjid berdekatan rumahku berbunyi bertalu-talu.Jemaah yang ada menunggu-nunggu azan Subuh, namun hampa setelah lima minit jam penanda masuknya waktu berlalu. Di luar kedengaran azan bersahut-sahutan daripada masjid dan surau berhampiran, namun berdekatan rumahku masih sepi. Aku nekad bangun dan terus melaungkan azan walaupun tanpa pembesar suara kerana bilik azan berkunci. Selepas menunaikan solat sunat Subuh, aku dan beberapa jemaah yang ada berpandangan sesama sendiri kerana mencari-cari Imam untuk mengepalai Solat Subuh. Selepas beberapa minit berlalu, kami hampa kerana tidak ada Imam yang hadir berjemaah Solat Subuh bersama kami. Beberapa jemaah meminta aku mengimami Solat Subuh, lalu salah seorang daripada jemaah bangun untuk Iqamah.
Sebaik sahaja kakiku melangkah untuk mengambil posisi sebagai Imam, aku terlihat seorang hamba Allah, yang dulunya pernah menjadi Imam, namun khidmatnya tidak diperlukan lagi oleh pihak pentadbir masjid. Aku membuka laluan kepada hamba Allah tersebut kerana bagiku, dia adalah orang yang paling afdhal sekali untuk mengimami Solat Subuh pada hari itu. Alhamdulillah, hamba Allah tersebut tidak menolaknya lalu kamipun dapat berjemaah Solat Subuh walaupun tanpa Imam masjid, Bilal dan pembesar suara.
Sebaik sahaja kakiku melangkah keluar dari masjid, terdengar olehku suara-suara yang nadanya kecewa daripada jemaah-jemaah yang hadir. Di antara kata-kata mereka yang sempat ku dengar sepanjang perjalanan pulang ke rumah ialah, "APA DAH JADI!!!!! IMAM DAN BILAL MOGOK KE, SEBAB KETUA DEPA KENA TUKAR!!!!!SIAPA PUNYA TUGAS HARI INI!!!!!YANG TAK BERTUGAS PUN RUMAH DEPA DEKAT DENGAN MASJID, TAKKAN TAK BOLEH MAI!!!!!!TAKKAN DEPA MAI SEMBAHYANG KAT MASJID BILA DEPA BERTUGAS AJA!!!!!
Selepas mendengar perbualan mereka ini, aku termenung sejenak dan memikirkan akan kebenaran kata-kata dari beberapa jemaah tadi. Jika ianya benar, apakah niat kita berjemaah di masjid kerana kita bertugas dan bukannya atas keikhlasan hati kita kerana Allah Taala. Perbualan seperti di atas masih lagi ku dengar di kedai makan sewaktu aku singgah untuk membeli kueh dalam perjalanan ku ke tempat kerja. Ada juga yang bertanya, "SPEAKER MASJID ROSAK KE HARI INI, SUNYI AJA.....!!!!!! Aku cuma menganggukkan kepala dan di dalam hatiku berkata, "Jika ada bunyi azan, nak ke Tuan-Tuan yang bertanya ni naik ke masjid"? Bagiku itulah hakikatnya apabila ilmu yang tinggi tidak selari dengan keimanan. Ilmu di atas namun iman di bawah, maka akan terjadilah kita berkira-kira untuk mengerjakan ibadah.

Monday, April 12, 2010

Buktikan Dakwaan Kamu Wahai Asri.

Dr Asri menulis.

Berbagai sumber yang boleh diyakini memaklumkan kepada saya bahawa di Selangor ada seorang tokoh agama yang mengadakan ‘upacara’ orang ramai menelan air liurnya untuk keberkatan.

Upacara itu pula dibuat di masjid. Apa tidaknya, beliau ada tauliah dan berjawatan di negeri berkenaan.

Pengikutnya atau hadiran yang menghadiri kuliah disuruh berbaris dalam masjid lalu ‘menikmati’ seorang sedikit air liur tokoh agama aliran tarekat itu yang di masukkan ke dalam mulut mereka. Beliau mendakwa inilah ajaran Ahlus Sunnah wal Jama’ah. Kononnya untuk mendapatkan keberkatan beliau!

Ulasan.

Ustaz MalaysiaKini Dr. Asri yang namanya semakin tenggelam kerana penulisannya ditolak oleh Utusan Malaysia, malah dihalang berceramah pula di Selangor nampaknya cuba memburuk-burukkan ahli Tareqat dengan tuduhan-tuduhan yang tidak mempunyai asas. Malah beliau telah meminta pihak JAIS menyiasat tentang apa yang ditulisnya dalam kolum MalaysiaKini dan blognya tentang dakwaannya itu.

Wahai Dr. Asri!!!! Siapa dia ustaz yang kamu maksudkan itu, dan masjid mana di Selangor yang mengadakan upacara seperti itu? Jika berani tolong beritahu daripada mana sumber maklumat yang kamu dapat besertakan dengan bukti dan saksi atau kamu sengaja mengada-adakan cerita agar apa yang kamu tulis diberi perhatian oleh pihak JAIS. Nampaknya pihak JAIS dah terperangkap dengan helah Dr Asri sehinggakan ingin menyiasat perkara ini walaupun tiada laporan yang diterima. Pihak JAIS sepatutnya memanggil Dr. Asri untuk memberi keterangan, dan jika beliau enggan, ini bermakna beliau telah melakukan satu pendustaan untuk mengaibkan guru Tareqat serta masjid yang ada di Selangor. Selama ini terlalu banyak kenyataan-kenyataan dan tulisan Dr Asri yang sering memperlekehkan golongan Sufi dan Tareqat.

Saya pernah beberapa kali mengikuti upacara-upacara seperti pembacaan Qasidah, Hizib Selawat, Ratib Hadad, pengajian Kitab Hikam, pengajian Kitab Tasawuf dan berbagai-bagai lagi yang diketuai oleh seorang guru Tareqat, baik di masjid-masjid di Selangor ataupun pusat pengajian guru tersebut, namun tidak pernah saya ketemu upacara seperti apa yang dinyatakan oleh Dr Asri.Malah setiap upacara-upacara yang saya hadiri, akan saya rakamkan agar mudah bagi saya dan para sahabat yang hadir mengulangkaji apa yang kami pelajari.

Saya menyeru agar pihak JAIS menyiasat perkara ini dengan memanggil Dr Asri untuk membuktikan dakwaan beliau kerana beliaulah yang bertanggung-jawab mensesasikan cerita ini berdasarkan daripada sumber-sumber samada benar atau tidak yang diambil olehnya.Jika beliau sengaja mengada-adakan cerita tanpa bukti yang kukuh, maka pihak JAIS perlu mengambil tindakan ke atas beliau kerana memburuk-burukkan masjid di Selangor. Jika kamu benar wahai Dr Asri, jangan takut berhadapan dengan pihak JAIS, keluarkan bukti dan saksi agar dendam kamu terhadap JAIS terubat setelah kamu ditangkap dek fahaman Wahabi yang kamu bawa. Memang puak-puak Wahabi semuanya anti Tareqat, anti Sufi, anti Tasawuf kerana pengajian-pengajian yang diambil oleh ustaz-ustaz Wahabi tidak bersanad dan berijazah. Yang ada hanyalah sekeping ijazah dari pusat pengajian tinggi dan bukannya daripada tokoh-tokoh guru yang 'alim.

AJK Masjid .

Gambar Hiasan.

Desas-desus di sana sini heboh diperkatakan oleh masyarakat setempat tentang pengambil-alihah Ahli Jawatankuasa Masjid akan berlaku. Berita ini diperkatakan di dalam masjid, di pasar-pasar, kenduri keramaian dan di mana sahaja tempat adanya kumpulan manusia berkumpul. Masing-masing begitu hebat mengeluarkan pendapat masing-masing, siapakah yang akan menduduki jawatan sebagai Pengerusi, Setiausaha, Bendahari dan yang lain-lainnya. Perlantikan masih belum berlaku tetapi terlalu banyak andaian yang keluar dari mulut mereka yang mempersoalkannya.
Bagi saya yang mendengar berita yang disampaikan oleh mereka yang gemar bersembang ini, hanya senyum melihat gelagat mereka. Malah ada di antara mereka ingin mencari kesahihan berita ini dengan bertanyakan kepada saya agar memberikan komentar dan pendapat. Jawapan saya amat mudah tentang persoalan yang keluar dari mulut-mulut mereka yang menjadi keresahan di benak hati mereka.
Bagi saya, sesiapa pun yang akan dipilih menganggotai Ahli Jawatankuasa Masjid, tidak menjadi persoalan yang begitu besar asalkan mereka beramanah menjalankan tanggung-jawab mereka terhadap apa yang diamanahkan oleh Allah swt. Jangan kita berburuk sangka terhadap sesuatu yang belumpun terjadi. Perlantikan ini tidak perlu kepada apa-apa bendera sekalipun, baik merah putih ataupun hijau putih. Jika mereka menjalankan tanggung-jawab mereka dengan baik, maka bersyukurlah kita dan mereka akan diberi ganjaran yang baik oleh Allah swt. Jika berlaku sebaliknya, maka mereka juga akan menjawab di hadapan Allah swt. Apapun kita sebagai ahli jemaah, jangn lupa tentang tanggung-jawab kita untuk sama-sama mengimarahkan masjid tanpa merasa kecil hati. Jika kita tidak terpilih untuk apa-apa jawatan sekalipun, bersyukurlah kerana kita akan menjadi Ahli Jawatankuasa di Syurga kelak.
Menjaga amanah adalah sesuatu yang begitu mencabar dan perlu kepada pengorbanan yang besar. Ahli Jawatankuasa Masjid yang dilantik, sebaiknya dipilih daripada mereka yang faham sedikit sebanyak tentang permasalahan agama. Ini penting agar mereka yang memimpin faham tentang tanggung-jawab mereka terhadap Allah swt. Oleh itu, saya berlapang dada dengan persoalan ini dan berharap agar mereka yang dipilih dapat menjalankan tanggung-jawab mereka tanpa ada apa-apa gangguan daripada mereka-mereka yang tidak berpuashati.