Sunday, February 27, 2011

Bacaan Berzanji Satu Amalan Yang Baik.





Bacaan qasidah,berzanji dan berselawat ke atas Rasulullah s.a.w. yang dialunkan oleh kumpulan ini adalah satu amalan yang baik untuk diamalkan. Malangnya ada pengikut-pengikut tegar Wahabi begitu fobia dengan bacaan seperti ini. Akibatnya masjid menjadi lengang apabila bacaan seperti ini diadakan sebab ramai golongan Wahabi yang saya tahu meninggalkan masjid sebelum sempat bacaan dimulakan. Agak-agaknya jika saya membawa kumpulan saya untuk membaca Bushralana dan Maulid Ad-Dibaie di masjid ini, lagilah benci Wahabi mendegarnya. Itulah sebabnya saya lebih suka memilih surau-surau ataupun masjid-masjid yang belum lagi dirosakkan oleh Wahabi untuk membawa bacaan Qasidah dan Maulid Ad-Dibaie.Sehingga kini saya bersama anak didik saya akan melazimkan setiap minggu iaitu malam Isnin untuk membaca Qasidah Bushralana dan Maulid Ad-Dibaie. Sama-samalah kita berdoa agar masjid yang indah ini tidak dipengaruhi oleh fahaman Wahabi yang boleh merosakkan anak bangsa kita. Jika ada petugas-petugasnya yang terikut-ikut cara Wahabi, diminta agar berundur diri kerana jemaah-jemaah ingin beramal dengan amalan yang baik seperti apa yang diajar oleh majoriti ulama Ahli Sunnah Wal Jamaah.

No comments: